i3C "Per què no ve el tió a l'escola?"

Dilluns 28 de novembre, tornant del cap de setmana, a la rotllana iniciem un conversa ben especial…


QUINES COSES FEM QUAN ARRIBA NADAL?

Hugo: Un arbre

Elsa: estrelles, luces

Rai: A l’arbre li posem llums.

Lucas: Boles

Hugo: També una estrella

Rai: Pengem coses per la casa. 

Rai: Brilla

Luca: El cagatió

Alejandro D: La meva no brilla

Hugo: El posem al costat de l’arbre

Aitana: 

Rai: Li donem menjar. 

Rai: Li pengem joguines que tenen una cosa per penjar



QUÈ MENGEM PER NADAL?

Rai: Xocolatines i sopa. També neules. Són uns bastonets que tenen xocolata. 


QUÈ HI POSEN ALS CARRERS?

Elsa: Llums

Luca: Molt grans!!!

Joan: Un arbre de Nadal, un xiprer que tenia llums de colors. 


COM DECOREM LA CASA? QUÈ HI POSEM PERQUÈ SEMBLI NADAL?

Joan: Llums que fan colors

Rai: Un arbre de Nadal i llums per tota la casa. 

Laia: Jo no poso cap cosa. 

Nara: Llums de Nadal. 


QUÈ ÉS UN TIÓ?

Laia: Un tió de Nadal

Rai: Està fet de tronc, li donem menjar perquè es faci gran i ens doni regals. 

Joan: Li hem de cantar una cançó

Hugo: Pell de mandarina i pera i poma, però plàtan no. 

Hugo: jo ja tinc el Tió a casa.Estava al bosc

Laia: el meu va arribar a la porta de casa 


De cop i volta ens crida la Sílvia de secretaria perquè ha rebut una carta per nosaltres. Tots junts anem cap a secretaria a buscar-la.







i un cop arribem a la classe l’obrim i…

















És una carta que ens ha escrit el TIÓ de l’escola. A la carta ens diu que s’ha perdut i ens demana si el podem ajudar a trobar-lo per poder anar a la nostra classe. A la carta veiem algunes coses:


UN SENYAL STOP: És perquè els cotxes es parin. 


UN PATI: És el nostre pati!!!


CABINA DE TELÈFON: (això no sabíem que era)


i el Tió acaba dient-nos que està entremig de dos bancs.





Hugo: Anem a buscar-lo


No tan de pressa, abans hem de pensar com el trobarem…


Rai: Necessitem un mapa i així sabrem com trobar-lo

Luca: Els pirates tenen mapes

Hugo: Per trobar els tresors


Quan el pare o la mare volen anar a un lloc i no saben com arribar-hi… que fan? Que miren?

Rai: el Mòbil

i vosaltres teniu mòbil?

Tots: Síiiii!!!

Un moment, un moment, qui té el mòbil, vosaltres o el pare i la mare?

Carlota: el pare i la mare. El Roc pot mirar una mica el mòbil. 

Però vosaltres podeu agafar el mòbil del pare i la mare i anar pel carrer?

Hugo: No perquè som petits

Elsa: jo soc gran


Mireu, jo tinc un mapa, però en comptes del mòbil us el puc ensenyar a la pissarra. 


Projectem un mapa a la pissarra i veiem algunes de les imatges i localitzacions que el Tió ens anomena a la seva carta. 

Tornem a llegir la carta i marquem tots a la pissarra el camí que hem de seguir per trobar el Tió, però…








Doncs vinga, agafem el mapa i marxem a buscar el Tió…


Joan: No podem

Rai: La pissarra es gran

Joan: i pesa molt


I com ho podem fer per tenir el mapa una mica més petit?

Ningú contesta… (cares de dubtes)


I qui li podem demanar ajuda perquè ens ho digui?

Luca: Als nens grans 

Quins nens grans?

Luca: Els d’aquí el costat. 


Ens aixequem tots i anem a explicar-los el problema que tenim i de seguida ens donen la solució.

-S’ha d’imprimir en un paper. (ens diuen l’Anna de I5)

I qui imprimeix coses?

Luca: L’Esther de secretaria. 




Doncs ja ens teniu a tots altra vegada cap a secretaria per demanar-li a l’Esther que ens imprimeixi alguns mapes. 



Després del pati anem a buscar-li i ens ha preparat uns mapes amb uns cordills perquè ens els poguem penjar al coll el dia que anem a buscar el Tió.











Ara ja tenim el mapa, però… 


Vosaltres sabeu com és el tió de l’escola? Tots els tions són iguals?

Hugo: El meu és petit

Rai: el meu és mitjà


Però vosaltres heu vist el tió de l’escola?

Tots: noooo!!!

I qui ens pot ajudar, qui el deu haver vist?

Elsa: Els nenes grandes que estan aquí al costat.


I comencem a pensar que els preguntarem?


Rai: És gran, petit o mitjà?

Alejandor P: Té manta?

Laia: Té una “gelatina”

Hugo: Té boca

Eloi: Té potes?

Nara: Té ulls? 

Shaila: Tiene nariz?

Carlota: Té llengua? (Com la cançó del xuxua…)

Aitana: Té cabells

Luca: Té orelles?

Leo: Pesa molt o pesa poc?


I amb aquestes preguntes ens dirigim a la classe de I5, els nostres veins i veines. 




Quan arribem, d’un en un anem fent les preguntes i si la Núria s’oblida algú, de seguida diu: “Eh! que falto jo!!”







Tornem a la classe i ho posem al mural de l’aula.

I com el portarem si pesa molt?


Rai: Amb una xarxa

I com l’agafarem?

Rai: Estirant


Però potser es farà malbé el tió si l’arrosseguem per terra…

Com ho fan el pare o la mare quan han de carregar una cosa que pesa molt?

Joan: Una bossa

Rai : Doncs un carrito amb rodes

Hugo: Jo tinc un carrito

Aitana: Jo també. Però mi carrito no pot llevar el tió porqué se rompe. 

Hugo: El meu tampoc


I doncs com ho farem? 

Qui ens pot ajudar a solucionar-ho?


Luca: Els nens grans del costat.



Altra vegada ens dirigim a la l’aua de I5 i només entrar sentim un nen gran que diu:

“Otra vez!!!”


Els expliquem el nostre problema i de seguida ens donen la solució!!!


El Mandru té un carro. És el que arregla coses a l’escola. L’heu de buscar perquè a vegades està al pati, a vegades no.








Comencem el nostre camí per trobar el Mandru, i quina sort que hem tingut!!! Justament està arreglant una porta a prop d’on passem. 


Li expliquem què necessitem:


Un carro amb rodes per porta el tió perquè és mitjà i pesa molt.


Ens diu que ens en buscarà un i el portarà al pati dijous al matí per veure si ens va bé.






Dijous al matí a l'hora del pati, en Mandru ens va portar un carro de fusta molt gran!!! Qui va voler, va poder practicar estirant el carro durant l'estona del pati. Ara si que ja ho tenim tot!!!









Divendres al matí, després d'esmorzar vam agafar els mapes, el carro i vam sortir a buscar el nostre tió. 
De seguida vam veure la senyal d'STOP i el nostre pati... però la cabina de telèfon no hi era!!!
Sort que portavem els mapes i sabiem que havíem de trobar una altra Escola Pia i l'Alejandro Diaz ens va senyalar cap a on havíem d'anar.!!!
La baixada que ens havia dit el Tió era molt forta però a poc a poc hem arribat al bosc i de seguida hem trobat els dos bancs i l'hem trobat!!!









Quan hem tornat a la classe, amb l'ajuda de l'Elsa hem comprovat que realment fos el nostre tió, ja que l'emoció del moment no ens ho havia permès fer-ho al parc. Qui ha volgut li ha fet un petó al Tió. Teniem moltes ganes de tenir-lo entre nosaltres!!







Ara ens toca donar-li de menjar: pells de fruita. (Serà una bona manera de menjar fruita a l'escola!!!!) I esperem que d'aquí uns dies el poguem fer cagar!!!

Abans de marxar a casa, hem explicat el que recordavem del procès d'anar a buscar el Tió i la Núria ho ha apuntat en un full que us hem fet arribar. 















Comentaris