Als pocs dies de tornar de Nadal iniciem el nou itinerari d'aprenentatge. El primer que cal fer és veure què saben del tema, i a mesura que fem les experimentacions, apuntarem el que han observat.
Com és l'aigua?ONA G: fría
DÀNAE: calenta
ORIOL: blava
ONA B: negra
ORIOL: jo vaig veure un lleó que anava per l'aigua negra
A on hi ha aigua?
MARTINA: en mi casa, en la cocina
ANNA : al lavaboCLOE: a la playa
IRIA: jo tinc una piscina allà dalt
ALEIX: a la font del lleó
ONA B: a la nevera
POL: a la pluja
ORIOL: als núvols
ONA G: en el grifo
BLANCA: a la banyera
LIAM: a la planxa
ONA G: a la dutxa
Totes les aigües són iguales?
POL: no, la dels núvols és negra
ORIOL: no, és blanca
POL: el núvol sí que és negre
ALEIX: l'aigua salada no ens la mengem; la de platja és salada
MARTÍN: la de la piscina es mala
ORIOL: l'aigua de la cuina sí que es pot veure perquè és calentona
KILIAN: l'aigua meva és fredaDAVID: un senyor ha agafat aigua i se l'ha emportat a casa seva. L'ha agafat amb una botella. Se li ha acabat l'aigua de casa seva.
ALEIX: la font del lleó no té aixeta i no es tanca
ORIOL: tot el dia es queda oberta
Per què serveix l'aigua?
ONA B: per rentar les mans
ORIOL: per nedar
ANA: para beber
ALEIX: per dutxar
ONA B: per apagar el foc
LA FORMA DE L'AIGUA
Posem en comú la forma que té l'aigua. Hi ha opinions de tota mena.
Cadascú disposa d'una safata, un comptagotes, lupes, culleres, aigua i fins i tot algun ganivet. Ara, doncs, cal fer algunes de les formes que han dit. Tot s'hi val fer aconseguir la forma: amb els dits, amb les mans, bufant, aixecant la safata... però no ho aconsegueixen.
Posem al mig de la rotllana aigua i diferents recipients. Cal provar com podem aconseguir formes.
Però a la Cloe se li aboca l'aigua a terra. És un bon moment per veure que...
L'AIGUA NO TÉ FORMA
Mica en mica, van veient que l'aigua agafa la forma del recipient que la conté.
Deixem els materials al seu abast perquè ho puguin anar provant en d'altres moments.
EL GUST DE L'AIGUA
L'aigua té gust?
DÁNAE: d'aigua
LIAM: la de la platja té sal i no es beu
POL: la de la piscina no és bona
LIAM: a la meva piscina hi han bitxus
MARTINA: la de la ducha la mama dice que no se bebeONA G: yo tampoco
ORIOL: la mama i el papa sí que ens deixen
ONA B: al parque hi ha una font que es pot beure; jo anava en patinet
DAVID: la de la font del lleó està calenta
LIAM: té gust de calenta
DAVID: no, de sal
ONA B: la del restaurant es pot beure
LIAM: al restaurant també és per menjar
L'Àngels ha anat a comprar unes plantes per plantar al pati.
Les mirem bé: la sorra és negra i està molla. Si les toquem les mans ens fan olor.
ONA B: fan olor d'enciam
La florista ha explicat a l'Àngels que serveixen per curar. Però que s'han de posar en aigua calenta. Anem en busca d'aigua calenta...
...i la trobem!
Ara posem fulles en remull
Ho deixem una estona. Mentrestant, a les taules hi ha uns plats. Tastem què és.
I ara que ja ho sabem, haurà canviat el gust de l'aigua si ho posem a dins? I quin gust tindrà l'aigua que està amb les fulles?
Només veient algunes cares podem descobrir si han provat aigua amb sal o amb sucre. La infusió va agradar poc.
Hem canviat així el gust.
L'OLOR DE L'AIGUA
Per començar, olorem l'aigua. Hi ha dues respostes: no fa olor o fa olor d'aigua.
Posem aigua a diverses ampolles buides.
Davant la pregunta com podem canviar l'olor de l'aigua de les ampolles, el Liam ens recorda que amb les fulles de les plantes de l'Àngels l'aigua feia olor. Doncs en una ampolla hi posem fulles.
De dins d'una bossa anem traient ingredients que potser en canviaran l'olor.
Un cop olorats, i hi afegim les substàncies olorades.
colònia
Tot va bé fins que surt una taronja de la bossa. Com la posarem a dins l'ampolla?
després la intenten posar a trossets,
i després volen una màquina, però la que els ofereixo no els convens, perquè segons el Martín:" - no se mueve sola
Al final acaben posant el suc obtingut a l'ampolla.
Ja ho tenim a punt. Per olorar necessitem tenir el nas ben destapat.
Per això, tothom ha de passar abans de començar per una sessió de "sonar". Amb els ulls tapats, cal endevinar l'olor.
Ja hem canviat l'olor!
ELS ESTATS DE L'AIGUA: LA REFREDEM MOLT
La proposta d'avui és refredar molt i molt l'aigua. Tenen clar que a la nevera és una opció. Però a mida d'anar insistint el David ens diu que al seu congelador té gelats que ha comprat la mama.
Hi ha coincidències quan parlem del congelador: el tenen a la cuina. Doncs anem a "la cuina del Manolo".
Ell, però ens diu que hem d'anar a dalt.
Doncs ara buscarem per l'aula recipients per poder posar aigua.
I ja a dalt, omplim amb aigua cadascú el seu recipient
A la tarda tornem
Ho anem a buscar. Està congelada! Està molt freda! Però no cau.
Cal insistir i buscar la manera de treure el gel.
I anem observant que es va desfent, sigui a la mà, a la taula o a la boca!
ANA: estava en un got
NORNA: en unes peces
ÀLEX: la vem posar al congelador
MARTINA: estava gel
ALEIX: tenia la mateixa forma de les joguines
NORNA: la taula es va mullar
ONA B: i les mans
IRIA: el meu tenia forma de rodona. La vaig posar a la boca
ÀLEX: jo també
BLANCA: jo no
ORIOL: el de l'Anna era molt gran
ANNA: i es va trencar
LIAM: el meu era màgic perquè tenia aigua a dins
ORIOL: el meu també
ANNA: i el meu
ELS ESTATS DE L'AIGUA: L'ESCALFEM MOLT
.
Després de congelar-la, ara toca el contrari: l'escalfarem molt. Diuen que ens fa falta un microones, però com que no en tenim, ens haurem de conformar amb un fogó elèctric. No tenen clar que escalfi, per això abans de començar el toquem. Està fred, però un cop l'encenem, ja noten que s'escalfa, tot i que el foc no es veu.
Posem aigua al pot
En diferents moments del procés el traiem per tocar l'aigua i anar
notant la diferència de temperatura
Però quan s'adonen que surt fum, passem a tocar el fum.
Tot d'una deixa de sortir fum. Mirem el pot i... NO HI HA L'AIGUA!
La primera expressió que repeteixen és que hem fet màgia. Però a partir de preguntes, anem concretant el que ha passat, i introduïm la paraula "vapor".
L'endemà això és el que recorden:
ONA B: l'aigua es va cremar al foc
KILIAN: sortia fum
DAVID: jo no volia posar la mà
ANNA: la mà estava calenta
LIAM: esperàvem molt i es va convertir en vapor
ONA B: però el vapor suava la mà
ORIOL: va anar al cel
UNA SOPA COOPERATIVA
Expliquem una versió del conte "La sopa de pedres". Parlem de com ens agrada la sopa: amb pistons, amb "estrellitas", de qui la fa a casa, de com es menja la sopa...
Però els nens i nenes del conte fan una sopa de verdures, com la que mengen el llop i l'ovella en el conte "L'ovelleta que va venir a sopar".
És el punt de partida: nosaltres també podem fer el que fan en el conte. Tornem a mirar el conte i estem al cas de les verdures que hi posen.
És el moment d'escollir què vol portar cadascú.
El dimarts al matí, ja tenim tots els ingredients
Procedim a pelar i tallar les verdures
Hi afegim l'aigua calenta
Tot a punt.
Acabem l'itinerari amb una exposició a les famílies del procés que hem seguit i tastant la sopa de verdures.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada