I3 B Com podem canviar l'aigua?

 

Als pocs dies de tornar de Nadal iniciem el nou itinerari d'aprenentatge. El primer que cal fer és veure què saben del tema, i a mesura que fem les experimentacions, apuntarem el que han observat.

Com és l'aigua?

ONA G: fría

DÀNAE: calenta

ORIOL: blava

ONA B: negra

ORIOL: jo vaig veure un lleó que anava per l'aigua negra


A on hi ha aigua?

MARTINA: en mi casa, en la cocina

ANNA : al lavabo

CLOE: a la playa

IRIA: jo tinc una piscina allà dalt

ALEIX: a la font del lleó

ONA B: a la nevera

POL: a la pluja

ORIOL: als núvols

ONA G: en el grifo

BLANCA: a la banyera

LIAM: a la planxa

ONA G: a la dutxa


Totes les aigües són iguales?

POL: no, la dels núvols és negra

ORIOL: no, és blanca                  

POL: el núvol sí que és negre

ALEIX: l'aigua salada no ens la mengem; la de platja és salada

MARTÍN: la de la piscina es mala

ORIOL: l'aigua de la cuina sí que es pot veure perquè és calentona

KILIAN: l'aigua meva és freda

DAVID: un senyor ha agafat aigua i se l'ha emportat a casa seva. L'ha agafat amb una botella. Se li ha acabat l'aigua de casa seva.

ALEIX: la font del lleó no té aixeta i no es tanca

ORIOL: tot el dia es queda oberta


Per què serveix l'aigua?

ONA B: per rentar les mans

ORIOL: per nedar

ANA: para beber

ALEIX: per dutxar

ONA B: per apagar el foc


LA FORMA DE L'AIGUA


Posem en comú la forma que té l'aigua. Hi ha opinions de tota mena. 

Cadascú disposa d'una safata, un comptagotes, lupes, culleres, aigua i fins i tot algun ganivet. Ara, doncs, cal fer algunes de les formes que han dit. Tot s'hi val fer aconseguir la forma: amb els dits, amb les mans, bufant, aixecant la safata... però no ho aconsegueixen. 

Posem al mig de la rotllana aigua i diferents recipients. Cal provar com podem aconseguir formes.

Però a la Cloe se li aboca l'aigua a terra. És un bon moment per veure que...

  L'AIGUA NO TÉ FORMA

Mica en mica, van veient que l'aigua agafa la forma del recipient que la conté.



Deixem els materials al seu abast perquè ho puguin anar provant en d'altres moments.




EL GUST DE L'AIGUA

L'aigua té gust?

DÁNAE: d'aigua

LIAM: la de la platja té sal i no es beu                     

POL: la de la piscina no és bona

LIAM: a la meva piscina hi han bitxus              

MARTINA: la de la ducha  la mama dice que  no se bebe

ONA G: yo tampoco

ORIOL: la mama i el papa sí que ens deixen

ONA B: al parque hi ha una font que es pot beure; jo anava en patinet

DAVID: la de la font del lleó està calenta

LIAM: té gust de calenta

DAVID: no, de sal

ONA B: la del restaurant es pot beure

LIAM: al restaurant també és per menjar



L'Àngels ha anat a comprar unes plantes per plantar al pati. 



Les mirem bé: la sorra és negra i està molla. Si les toquem les mans ens fan olor. 

ONA B: fan olor d'enciam

La florista ha explicat a l'Àngels que serveixen per curar. Però que s'han de posar en aigua calenta. Anem en busca d'aigua calenta...








...i la trobem!

Ara posem fulles en remull


Ho deixem una estona. Mentrestant, a les taules hi ha uns plats. Tastem què és.

I ara que ja ho sabem, haurà canviat el gust de l'aigua si ho posem a dins? I quin gust tindrà l'aigua que està amb les fulles?

Només veient algunes cares podem descobrir si han provat aigua amb sal o amb sucre. La infusió va agradar poc. 
Hem canviat així el gust. 


L'OLOR DE L'AIGUA

Per començar, olorem l'aigua. Hi ha dues respostes: no fa olor o fa olor d'aigua. 



Posem aigua a diverses ampolles buides.


Davant la pregunta com podem canviar l'olor de l'aigua de les ampolles, el Liam ens recorda que amb les fulles de les plantes de l'Àngels l'aigua feia olor. Doncs en una ampolla hi posem fulles.  

 
De dins d'una bossa anem traient ingredients que potser en canviaran l'olor. 



Un cop olorats, i hi afegim les substàncies olorades.

        

colònia






 




                      cafè   

                                            


       vinagre



Tot va bé fins que surt una taronja de la bossa. Com la posarem a dins l'ampolla? 

Primer la volen tallar













després la intenten posar a trossets,










i després volen una màquina, però la que els ofereixo no els convens, perquè segons el Martín:" - no se mueve sola                                 



                                                                                  


                                                   
 Al final acaben posant el suc obtingut a l'ampolla.    
                                                                                                                                             



                                                              
Ja ho tenim a punt. Per olorar necessitem tenir el nas ben destapat.
Per això, tothom ha de passar abans de començar per una sessió de "sonar".
Amb els ulls tapats, cal endevinar l'olor.


Ja hem canviat l'olor!


ELS ESTATS DE L'AIGUA: LA REFREDEM MOLT

La proposta d'avui és refredar molt i molt l'aigua. Tenen clar que a la nevera és una opció. Però a mida d'anar insistint el David ens diu que al seu congelador té gelats que ha comprat la mama. 
Hi ha coincidències quan parlem del congelador: el tenen a la cuina. Doncs anem a "la cuina del Manolo". 


Ell, però ens diu que hem d'anar a dalt.
Doncs ara buscarem per l'aula recipients per poder posar aigua.




I ja a dalt, omplim amb aigua cadascú el seu recipient


Tot a punt.  



 A la tarda tornem


Ho anem a buscar. Està congelada! Està molt freda! Però no cau. 


Cal insistir i buscar la manera de treure el gel. 



I anem observant que es va desfent, sigui a la mà, a la taula o a la boca!


ANA: estava en un got
NORNA: en unes peces
ÀLEX: la vem posar al congelador
MARTINA: estava gel
ALEIX: tenia la mateixa forma de les joguines
NORNA: la taula es va mullar
ONA B: i les mans
IRIA: el meu tenia forma de rodona. La vaig posar a la boca
ÀLEX: jo també
BLANCA: jo no
ORIOL: el de l'Anna era molt gran
ANNA: i es va trencar
LIAM: el meu era màgic perquè tenia aigua a dins
ORIOL: el meu també
ANNA: i el meu


ELS ESTATS DE L'AIGUA: L'ESCALFEM MOLT
.
Després de congelar-la, ara toca el contrari: l'escalfarem molt. Diuen que ens fa falta un microones, però com que no en tenim, ens haurem de conformar amb un fogó elèctric. No tenen clar que escalfi, per això abans de començar el toquem. Està fred, però un cop l'encenem, ja noten que s'escalfa, tot i que el foc no es veu.







Posem aigua al pot       






En diferents moments del procés el traiem per tocar l'aigua i anar 
notant la diferència de temperatura




        Però quan s'adonen que surt fum, passem a     tocar el fum.





Tot d'una deixa de sortir fum. Mirem el pot i... NO HI HA L'AIGUA!
La primera expressió que repeteixen és que hem fet màgia. Però a partir de preguntes, anem concretant el que ha passat, i introduïm la paraula "vapor".

L'endemà això és el que recorden:
ONA B: l'aigua es va cremar al foc
KILIAN: sortia fum
DAVID: jo no volia posar la mà
ANNA: la mà estava calenta
LIAM: esperàvem molt i es va convertir en vapor 
ONA B: però el vapor suava la mà
ORIOL: va anar al cel


UNA SOPA COOPERATIVA

Expliquem una versió del conte "La sopa de pedres". Parlem de com ens agrada la sopa: amb pistons, amb "estrellitas", de qui la fa a casa, de com es menja la sopa...
Però els nens i nenes del conte fan una sopa de verdures, com la que mengen el llop i l'ovella en el conte "L'ovelleta que va venir a sopar".
És el punt de partida: nosaltres també podem fer el que fan en el conte. Tornem a mirar el conte i estem al cas de les verdures que hi posen. 
És el moment d'escollir què vol portar cadascú.























El dimarts al matí, ja tenim tots els ingredients



Procedim a pelar i tallar les verdures


Hi afegim l'aigua calenta


Tot a punt. 




Acabem l'itinerari amb una exposició a les famílies del procés que hem seguit i tastant la sopa de verdures.





      




Comentaris