I3C "Com podem canviar l'aigua"

 El segon itinerari d'aprenentatge d'aquest curs està relacionat amb l'aigua COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?

El punt de partida és una avaluació inicial que fem de manera individual. Els fem unes preguntes que a mida que avancem en l'itinerari, experimentem i arribem a certes conclusions, els tornem a fer perquè puguin observar tot el que han après. 

Així que abans de parlar de l'aigua els vam passar aquestes preguntes.  

I ja comencem amb les rotllanes per posar en comú les opinions:


Per què feu servir l’aigua?


LUCA: Per rentar les plats a la cuina .

RAI: A la cuina hi ha aixetes.

NOA: En el baño

RAI: A la banyera

LUCA: Per rentar-nos

RAI: També per jugar a la banyera.

NOA: Mi àvia tiene una dutxa.


Com és l'aigua? 

Teniu aigua?


CARLOTA: No tenim aigua. A vegades

RAI: Ni per rentar les mans? (tot mirant a la Carlota)

CARLOTA: No


ALEJANDRO D: Peix agua

On estan els peixos?

NOA: A la platja

RAI: A les piscines hi ha aigua. 

Totes les aigües són iguals? 

L’aigua de la platja és igual que les de les piscines?

NOA: No porque tiene cloro. 

JOAN: La meva piscina és d’aigua salada.

RAI: L’aigua del mar està bruta

HUGO: no se come la del mar, porque hay bitxos, i a la boca i fan un forat.

ALEJANDRO D: Pica

HUGO: Pica els ulls també. 

RAI: L’aigua del mar té unes pedretes. 


JOAN: L’aigua de la classe està freda. És per veure

RAI: A casa hi ha calenta.

NOA: Pones el grifo en el color rojo i sale caliente.

HUGO: Per rentar les mans i la cara 

ALEJANDRO:  Sopa agua

RAI: Per rentar els cotxes. 

LUCA: Per fer castells a la platja amb aigua. 

RAI:Mangueres

LUCA: Per apagar els focs

ELSA: Per planar flors i regar. 

ALEJANDRO: Arròs.

Com es fa la sopa o l’arròs?

LUCA: Remullint (remenant)


L'AIGUA TÉ FORMA? COM PODEM CANVIAR-LI LA FORMA A L'AIGUA?

Creieu que l'aigua té forma? 

SHAILA: De rodona

ELOI: L’aigua de l‘aixeta surt blanca.

NOA: L’aigua de la meva piscina té forma de rodona. 


RAI: La meva té forma de quadrat

JOAN: La meva té forma de rectangle


Després de palar una mica més, vam començar a experimentar amb l'aigua. Cada alumne tenia una safata de color blanc i havien de posar aigua amb les pipetes i una lupa. Mentre ho anavem fent, anavem parlant entre tots del que passava...

ELSA:Rodona, 

JOAN: ha fet xof

Rodones? I si les bufem? 

JOAN: s’ha repartit

SHAILA: se ha ido el cercle

I si inclinem la safata? 

ELOI: L’aigua es mou


Els donem també un pal i els demanem que la tallin, que la separin...

Tots: No puc!!! S'escapa!!!


Després fem una rotllana i els mostrem 4 pots de diferents formes i comencem a canviar la mateixa aigua tot posant-la a cada pot.

Ara té forma de cercle, ara de quadrat, ara de rectangle.

NARA: Canviem el pot i fa una altra forma.

Els deixem tot una sèrie de materials perquè puguin anar canviant-li la forma a l'aigua: glassoneres, culleres, pots...

I quan posem l'aigua en aquesta glassonera marró de que tindrà forma l'aigua? (la glassonera té forma de cor)
ALEJANDRO D: D'amor.









L'AIGUA TÉ GUST? COM PODEM CANVIAR-LI EL GUST A L'AIGUA?

Quan vam tornar del pati vam omplir els nostres gots d'aigua i la vam tastar amb els ulls tancats.

De què té gust l'aigua?

Molts: D'aigua

Es bona.

Teniem dos pots amb alguna cosa blanca: no sabiem si era sucre o sal i vam barrejar-los en uns gots. Aleshores vam tornar a tastar l'aigua

Els que tenien sal:

La meva pica!!! Ecccs!!! És bona! (deia algú)

Els que tenien sucre:

Mmmm!! Boníssima!!! En vull més!!!

Com és que ara no té gust d'aigua?

TOTS: per què hem posat sucre i sal. 


A la tarda vam tornar a canviar-li el gust a l'aigua, aquesta vegada ens vam trobar unes plantes que feien molt bona olor. Les vam tocar i olorar. Algú ha vist al pare, la mare, els avis... posant-se une herbes amb aigua calenta?

JOAN: És una infusió.

NOA: Mi madre toma de jengibre porque se lo dice mi iaia porquè le duele el cuello. Però pica un poco. 

JOAN: L'aigua ha d'estar calenta. 

Vam agafar algunes fulles de les plantes i les vam deixar infusionar amb aigua que havien agafat de l'aixeta. Vam tornar a tastar l'aigua i tenia un altre gust. Algú en va beure molta d'infusió!!!



L'AIGUA TÉ OLOR? COM PODEM CANVIAR-LI L'OLOR A L'AIGUA?

Un altre dia vam omplir unes ampolles d'aigua de l'aixeta i la vam començar a olorar. 

Fa olor d'aigua (deien)

Com li podem canviar l'olor?

Els vam ensenyar diferents productes: taronja, cafè, vinagre i colonia. Els vam olorar i els vam començar a barrejar a les ampolles. Com que les ampolles eren blaves, no veiem el que hi havia dintre i per saber que hi havia vam començar a olorar-les altre vegada. Aquesta, però, ho vam fer amb els ulls tapats. 

"Aquesta fa olor de vinagre"

"Aquesta fa olor de taronja"



QUÈ PASSARÀ SI REFREDEM MOLT L'AIGUA? I SI L'ESCALFEM MOLT?

Que passarà si posem l'aigua a escalfar?

RAI: Bullirà

JOAN: Com quan fem espaguetis.

Vam posar l'olla al foc amb una mica d'aigua i la vam deixar una estona a veure que passava.

Vam veure que feia bombolles petites i al cap d'una estona eren més grans!!!

FUMMM!!!

Però com es diu aquest fum? 

Finalment vam dir que es deia VAPOR i que a casa quan es dutxessin i es banyessin miressin si també sortia vapor de la seva aixeta... 

Com que veiem que no passava res més vam decidir buscar el lloc on podiem refredar l'aigua.

LUCA: Un congelador!!

Però on n'hi deu haver un a l'escola?

HUGO: Preguntem als nens grans.

Vam anar a l'aula de I5 i vam preguntar si sabien si a l'escola hi havia un congelador. 

En Pau va dir: Una vegada em vaig fer un cop i vam pujar unes escales per buscar gel al congelador. 

Vam decidir anar a veure si trobavem el congelador pujant les escales. I com que no sabíem cap on anar vam entrar al despatx de la Mª Teresa i li vam preguntar. Vam continuar caminant i finalment vam trobar el congelador per deixar les glaçoneres. 

Vam tornar a la classe i quan vam entrar...

No hi havia aigua al pot!!! Havia desaparegut!!!

AITANA: Se ha ido arriba

LUCA: El fum

JOAN: El vapor. 

A la tarda vam anar a buscar l'aigua que havíem posat al congelador i estava mooooolt freda. Vam portar els glaçons a la classe i els vam posar a les taules. Els vam tocar, trencar, fregar, llepar... fins que van començar a desparèixer. Tornàvem a tenir aigua a les taules. 



CONTE DEL CALDO COOPERATIU

Vam escoltar un conte, d'un grup de nois i noies que decidien fer una festa al seu poble i en comptes de menjar xocolata amb xurros, van decidir fer una caldo entre tots. Van cooperar portant un ingredient cadascú/na i van fer una sopa molt bona. 

I SI EN FEM UNA NOSALTRES.?


Vam triar que volíem portar.


FEM EL CALDO!!!

Per fi ha arribat el dia. Avui no hem fet la rotllana del bon dia, doncs estava tot apunt per fer el caldo. Ens hem posat els davantals, ens hem rentat les mans i hem començat a posar els ingredients a les safates. 


En petit grups, hem anat rentant les verdures, tallant-les, pelant-les i posant-les a l'olla.

Quan ja hem acabat necessitavem omplir l'olla d'aigua i hem anat a buscar una mica d'aigua calenta, i el lloc on sabiem que n'hi havia era a la dutxa del lavabo, ja que algú, algun dia l'ha fet servir. Vam omplir l'olla i la vam posar al foc. 

TOTA L'ESCOLA HA COMENÇAT A FER OLOR DE SOPA I ENS VENIEN A VEURE PERQUÈ FEIA MOLT BONA OLOR. 




EL COMPARTIM AMB LES FAMÍLIES

I a la tarda han vingut les famílies per tastar el nostre caldo. Els hem explicat tot el procés que hem seguit durant tot l'itinerari i a beure caldo!!! I també a menjar pastanaga, patata i tot el que ha sortit del caldo!!

Estava boníiiiiiiiiissssim!!!




I tot ha acabat amb un gran aplaudiment pels cuiners i cuineres!!!



Comentaris