I3 B L'animal de granja: el porc

 Iniciem l'itinerari de l'animal de granja fent una posada en comú.


QUÈ HI HA A LA GRANJA?

ÀLEX: cabres                                 IRIA: cavalls

LIAM: ovelles                                ALEIX: tractors

ONA G: una vaca                           ANNA: un gos

POL: un senyor                              LIAM: un gat

ÀLEX: porcs                                  MARTÍN: cerditos

NORNA: pollets                            ORIOL: gallines

DAVID: una casa: hi han uns animals a fora i uns a dintre

NORNA: un gall


ESCOLLIM L'ANIMAL

Posem imatges d'aquests animals i cadascú posa el seu nom als que més li agrada. Anem eliminant els que tenen pocs noms.




Un cop tenim l'animal escollit, i havent respost cadascú unes preguntes individualment, passem a dibuixar-lo.



Com que tenim clar que a la granja hi ha porcs, trucarem per avisar que hi anirem.

Com ja és costum, quan necessitem ajuda tenen clar que la Sílvia ho pot fer.

En aquesta ocasió, necessitem un telèfon i el número de la granja.




La Sílvia ens apunta en un paper el número, i ens diu que la grangera es diu Anna.

Procedim doncs a marcar el número, però no ens funciona del tot bé el telèfon.

Ho provem amb un mòbil...



... ara sí. L'Anna Casanovas s'encarrega d'explicar-li el motiu de la trucada. 


Però la grangera ens diu que no té porcs a la seva granja perquè no sap cuidar-los. Però si quan hi anem li expliquem nosaltres com ho ha de fer, en tindrà perquè els puguem veure.


L'ALIMENTACIÓ


COM ÉS UN PORC?

IRIA: té panxa                                     MARTÍN: boca

LIAM: té un nas que fa soroll             MAR: dos ulls

ANA: dos orejas                                  LIAM: una esquena

MARTINA: patas                                KILIAN: una cua

ANNA: cinc potes                               ONA B: galtes

ALEIX: no! quatre                              MARIONA: un cap

ONA B: llengua i dents                       ANNA: si parlen tenen dents


QUÈ MENGEN?

ANNA: patates                                     MARIONA: arròs

NORNA: mengen cucs, ho diu la mama

LIAM: no! palla!                                  NORNA: cigrons

ALEIX: maduixes                                ONA G: mandarina

LIAM: fruita                                         ÀLEX: plàtan i poma

ONA B: pinya                                       BLANCA: pan

ANNA: sopa

ONA B: no poden menjar sopa perquè no tenen cullera

ÀLEX: entrepà de xocolata

ONA G: sandía

DAVID: macarrons amb tomàquet

ONA B: no perquè no tenen forquilla! I no poden agafar la forquilla perquè no tenen mans, tenen potes

LIAM: perquè mengen així (imita com mengen amb el cap a terra)


LES CRIES MENGEN EL MATEIX QUE ELS PARES?

LIAM: els bebés mengen llet de la teta de la mare

ONA B: també papilla

NORNA: no tenen cullera per la papilla

LIAM: perquè la papilla està a terra


Han sortit diversitat de menjars. Veiem un vídeo on es veu com
i què mengen.


Constatem que la dieta dels porcs pot ser molt variada, que els agraden moltes coses i que beuen aigua. Alguns aspectes els han sorprès:
-  l'aigua que bevien estava bruta
-  es mengen tot el menjar barrejat
-  poden arribar a aixafar el menjar amb les potes i menjar-se'l
- tenen 44 dents, com les cartes de la maleta viatgera
                                         - el pinso sembla de llenties


També hem vist imatges de boques: tenen dents a dalt i a baix, i en tenen moltes!

Les cries mamen, tal i com havia dit el Liam. 


Però descobrim que quan neixen tenen quatre ullals i que els hi tallen per no fer mal a les mamelles.



PER ON ENTRA EL MENJAR?

KILIAN: per la boca

POL: va a la panxa

LIAM: es barreja a la panxa   

POL: baixa fins al peu

ALEIX: no!

LIAM: baixa fins al cul                        

ONA B: no! si els petits mengen molt es faran grans

POL: i els grans encara més grans

LIAM: però quan estem plens de menjar tenim pipí i caca perquè es transforma en pipí i caca


Aprofitem per veure el conte de la talpeta


Sembla que ja sabem què passa amb el menjar que entra. Passem a practicar-ho una mica



I tanquem la part de l'alimentació penjant el recull una mica improvisat en el mural, ja que volen dibuixar moltes coses!



LA REPRODUCCIÓ

Iniciem les converses referents la reproducció. 

LES CRIES ESTAN A DINS D'UN OU?

LIAM: estan a la panxa

POL: perquè creixin

LIAM: l'Ariane està creixent una mica a la panxa de la mama. Quan surti menjarà teta

DAVID: mi mama me metía a la panxa. Vaig estar molts dies

ÀLEX: la Olivia està molt petita

LIAM: a l'Arian li tallaran el cordill quan surti; és per on entra el menjar. La mama menja i va pel cordill i li arriba a l'Arian.


COM ES DIU LA MARE, EL PARE I LA CRIA?

 Només hi ha dues opcions: porc i porquet. Però ens en falta un. Era d'esperar que li volguessin preguntar al Mandru. Ell ens ho posa tot en clar:




TRUJA
                   

PORC  

               GARRÍ      



 PER ON MENGEN ELS GARRINS?

MARTINA: per la boca

LIAM: tenen un morro i una boca i mengen la llet de la seva mare

ONA B: i un nas en el morro


QUINS ALTRES ANIMALS TENEN MORRO?

Aquí la conversa es descontrola: qui més qui menys fa alguna aportació: cavalls, ovelles, xai, bou, vaca, cabra, poltre...


QUINS ANIMALS NO TENEN MORRO?

Les gallines tenen bec, el gall, els pollets, l'ànec, les gavines, els ocells, els coloms i els pingüins.


Era de nit. En una granja una mica lluny, una truja va tenir molts garrins. L'endemà quan es va fer clar i els garrins es van despertar, la truja no hi era. Havia anat a veure com sortia el sol. Els garrins tenien molta gana i eren molt petits... 



Sabeu qui els va donar llet?

IRIA: el porc

NORNA: no té tetes!

LIAM: les mares burros tenen tetes i li podrien donar llet. Que s'estiri la mare burro amb palla a sota.

ANNA: nosaltres, amb un biberó  

POL: amb un got

LIAM: les mames vaques

ONA B: però no en tenen moltes

LIAM: però també li podrien donar

ONA B: però haurien de fer fila i quan acaben uns, els altres.


Tanquem els ulls i intentem imaginar un porc i...

-una vaca

-un conill

-un ànec...

Qui és més gran? qui és més petit?...

Donades unes siluetes del porc, la truja i el garrí "a mida real", utilitzem els peus de l'espai Newton per veure qui és més gran.







La cosa es va animant i un cop he comptat els peus que hi caben, ens hi posem a dins per veure si nosaltres hi cabríem


Acabem buscant siluetes de garrins




L'ADAPTACIÓ AL MEDI

COM CAMINEN?

KILIAN: amb les potes        

LIAM : tenen 4 potes  


QUINS ALTRES ANIMALS TENEN 4 POTES?

ONA B: gats

LIAM: vaques

KILIAN: cavalls

POL: gossos          

MARTÍN: ovejas

POL: xais

LIAM: i també tenen ossos, i nosaltres també. Són molt forts.


Ens busquem els ossos però no els veiem     

 

ONA B: perquè estan a dintre

POL: això és un os (tocant-se el colze). Està molt fort



Ens busquem les parts fortes i en trobem unes quantes. Ens centrem en el colze, i intentem agafar l'os i estirar-lo. No podem, no surt, però sí que veiem que s'estira la pell.


ONA B: jo tinc pell atòpica

DAVID: jo tinc mals atòpiques també


DE QUIN COLOR ÉS LA PELL?

BLANCA: blanca 

LIAM: marró clar

ORIOL: rosa


I EL PORC DE QUIN COLOR LA TÉ?

ONA B: rosa


Mirem fotos de porcs.


POL: tenen pèls

ONA B: tenen ungles

POL: tenen dits

IRIA: tenen les potes brutes

ORIOL: els pèls són blancs

ALEIX: porten etiquetes

ORIOL: a les orelles


Mirem imatges només de les  potes: tenen uns dits que toquen a terra i uns que no. També tenen unes ungles molt grosses. Es diuen "peülles".


PER QUÈ SERVEIXEN ELS PÈLS?

LIAM: per protegir-se de la pluja i del sol. En tenen molt. Però si plou molt han d'anar a la granja

IRIA: també pel fred

NORNA: a la seva casa tenen una porta i no poden sortir, però els petits sí

IRIA: no tenen porta

ONA B: sí que tenen porta però no tenen mà i no poden obrir

POL: l'Anna ja els obrirà


Avui quan entrem al matí ens trobem tres materials ben diferenciats: animals de joguina, contes i imatges.




Després de voltar i manipular lliurement...


...ens anem col·locant al voltant de cada activitat.

A la taula dels animals de joguina, ens centrem en comptar les potes que tenen.


En alguns moments al llarg d'aquestes setmanes hem anat explicant els contes que han portat. És així com ens va sonant la paraula "cort". Veiem també que n'hi ha que tenen sortida i els porcs poden sortir i d'altres que sempre estan a dins. Però tenen clar que sempre hi ha d'haver una valla. 


A la taula de les imatges, mirem de què tenen recobert el cos. Podem tocar:

plomes de gallina  

                                                   

                                                             llana d'ovella










  i pèls de conill i de cavall.    






Alguns diuen que la cua de cavall sembla la de la Blanca.



Fet això, juguem a posar el dit damunt d'una imatge segons la consigna donada: pèls, plomes, llana. 



COM S'ABRIGUEN ELS ANIMALS?

LIAM: amb plomes
ANNA : amb pèls i els porcs també
NORNA: però els petitons no
MARIONA: una mica de pèls sí
NORNA: però no abriguen gaire
LIAM: però si els hi posen aquella llum calenteta sí


I NOSALTRES?

MARIONA: amb abric
ALEIX: no, jaqueta
ANNA: jo tinc pèls al cap
ALEIX: jo tinc pèls a la mà
NORNA: jo a la cama

Anem a buscar lupes i a comprovar que això sigui cert.


I n'hem trobat a...

MARTINA: als ulls
ONA G: a la pierna
MARTÍN: en las manos
MARIONA: al genoll
BLANCA: a la cabeza
ONA B: l'Aleix en té a la galta

SI TENIM PÈLS, PER QUÈ ENS POSEM JAQUETES?

ONA B: perquè en tenim poquets i són curts

ES PODEN ESTIRAR I ARRENCAR?

ALEIX: estan molt enganxats
ONA B: a la pell

I QUÈ PASSARIA SI ELS PORCS NO TINGUÉSSIN PELL?

LIAM: que no tindrien la jaqueta
MARTÍN: no tendrían nada


Ja tenim molta informació. Cadascú escull quina part voldrà explicar, en fem un petit assaig i... cap a la granja!


A LA GRANJA

A l'arribada, ens saluda l'Anna, la grangera. Ens presenta la Patrícia, que també és granjera. Ella ens acompanyarà tota l'estona.

Primer esmorzem


I mentre tothom acaba, fem temps jugant


Ha arribat el moment de fer les explicacions













Amb la feina feta, comencem la ruta.


LES OVELLES: no hi podem entrar, ja que s'espanten molt. Però amb una mica d'enginy, arribem a tocar la llana




LES CABRES: ens posem a dins i les toquem i mirem de ben aprop. Però amb les més grans no ho acabem de veure clar, i les alimentem desde fora amb trossos de pa


ELS VEDELLS: abans d'entrar-hi, preparem un biberó amb aigua i llet deshidratada


ELS GARRINS: observem la cort: hi ha una menjadora, una zona per l'aigua, palla a terra i la làmpara. Un cop a fins, només tenen ganes de descordar cordons


POLLETS I ANEGUETS: estan en incubadores; veiem que tenen un llum per escalfar i que hi ha una estufa a la sala. Observem com surten de l'ou


GALLINES I CONILLS: caminem per sobre la palla i els donem escarola. Però els conills no poden voltar lliurement, ja que les gallines tenen un mal dia i els picotegen. Amb tot i això, podem acariciar-los una mica


PONI: es diu Elvis, i ens porta a fer una petita volta, sempre i quan un cop a dalt li diguem "arri"


VAQUES: anem a buscar herbes; ja és l'hora de dinar






I per nosaltres també ha arribat el moment de tornar a omplir la panxa.



Mentre acabem, juguem una estona 
més, fins que ens ve a buscar el tractor amb el remolc. 









     Ara sí que podem dir que        hem col·laborat en totes les     tasques de la granja.



    I de tornada a l'escola, hi ha     qui nota que hem tingut un       dia intens.










Finalment tornem a dibuixar el porc en el mateix paper que vam fer al principi. Abans però, un recordatori general de les seves característiques.
I


Comentaris