Dilluns 27 de març; després d'explicar-nos el cap de setmana veiem que tenim un vídeo
Ràpidament algú ja s'atreveix a dir què hi ha a dins sense haver-ho vist:
LIAM: hi ha poma o pera
NORNA: o patates
ONA B: el seu esmorzar
POL: no ho sabem
L'anem a buscar.
Un cop ja la tenim i hem pogut veure què hi ha:
ANA: cartrons
IRIA: sorra
DAVID: papetes de colors
NORNA: algo rosa enganxat al paper
ALEIX: cartrons amb coses petites de forma rodona
LIAM: coses verdes
MARTÍN: cosas negras
ONA B: són boles
Ho deixem sense entendre massa què hem de fer.
Cada dia mirem la caixa. El dimecres...
ONA B: hi ha un cuc
NORNA: negre
LIAM: molt petitó
ONA B: no sabem d'on ha sortit
MARTINA: de fora
ANNA: però no té cames i no té ulls
LIAM: els cucs tenen cames petites
NORNA: són mini mini les cames
Com el cuidarem?
ANNA: amb les mans agafant-lo així
MARTÍN: se va a romper
ONA B: no és de vidre i no es trenca
DAVID: si amb les sabates el trepitjo es trencarà
ONA B: no, es quedarà enganxat
LIAM: si l'agafem pot caure
IRIA: es pot fer mal
ÀLEX: li podem fer mimitos
ALEIX. li hem de posar un plat per menjar
NORNA: i aigua
LIAM: herba
ALEIX: no, herba no
LIAM: infusió
MARIONA: el papa meu menja infusió
ALEIX: jo crec que mengen pasta
Se sent un "no!" bastant general
LIAM: pastanaga
Entra la Núria en aquest moment i ens pregunta de què parlem.
Ella ens diu que han anat a buscar fulles dels arbres del pati i ràpid estem a punt per anar-hi.
Però volem agafar les del carrer i no hi arribem.
Caldrà buscar altres opcions!
.
Com es diu l'arbre del pati? Ara sorgeixen noms ben curiosos i no acabem d'arribar a un consens. I no cal preguntar qui creuen que ens pot ajudar...
Potser és que buscàvem en el lavabo equivocat...
Cal fixar-s'hi molt, però veiem que hi ha petits forats a la fulla. Això vol dir que menja.
El divendres quan posem el dia al calendari comptem els números vermells. Estarem força dies sense venir a l'escola i no li podrem donar menjar.
Què passarà si no menja?
MARIONA: no es farà gran
LIAM: es morirà Com ho podem solucionar?
POL: fent màgia
LIAM: el papa entrarà a posar-li menjar
ONA B: no té clau
NORNA: jo em quedaré al cole
I no aniràs a Gandia?
LIAM: el papa que el posi en el cotxet i jo el cuidaré perquè l'estimo
IRIA: no se'l pot emportar perquè es pot perdre pel camí
LIAM: jo el vigilaré i tindré un mapa
KILIAN: però caurà a terra. El teu cotxet es trenca?
LIAM: no
KILIAN: el meu tampoc
NORNA: però jo tinc fulles al meu jardí
LIAM: jo tinc fulles i herbes
MARIONA: jo no
I són com les que li agraden, com les del pati?
LIAM: però són verdes
![]() |
El Vicky ens treu de dubtes: al cuc li agraden les fulles de morera.
Ens acomiadem dels cucs
A la tornada, observem que hi ha hagut algun canvi: el veiem una mica més gran i ja no és negre!
Però això només és el començament. Cada dia anem veient més cucs. Un dia decidim comptar-los: n'hi ha 11. Ara ja són molts: cal buscar una caixa més gran. Anem a secretaria i exposem el nostre problema: necessitem al Mandru, com ja és habitual.
Ens la deixarà en el lavabo, però no la trobem.
Ja la tenim; cal veure si s'assembla a la que tenim: ha de tenir una tapa perquè no s'escapin amb forats i ha de ser més gran.
Traslladem els cucs mentre els tornem a comptar...
Ara ja podem buscar el número 11 i enganxar-lo.
Van creixent i ja els anem treient més sovint. Un dia observem com mengen:
MARIONA: són grans
ANNA: són blancs
ONA G: jo he vist la boca
MARTINA: han fet caca a la caixa
ANNA: caca del seu cul; estava a la panxa
KILIAN: i li ha sortit pel cul
Dediquem una altra sessió a mirar com es desplacen, què fan quan els tenim a les mans, quantes potes tenen, com són de grans...
ONA B: caminen i s'enganxen a la mà
NORNA: a mi se m'han enganxat però no ha caminat
ANNA: aixecaven el cap
POL: tenen molts peus i no queien del meu dit
NORNA: els peus són petitons
ONA B: les ungles no són gaire blanques
LIAM: el meu era casi com un pot
MARTÍN: como un cerdito
ALEIX: també com els dits
Observem una làmina del cuc i concretem alguns temes que han anat sorgint.
S'acosta el pont de maig i sortim a buscar moltes fulles. Ara portar a casa els cucs és més dificultós pel volum de la caixa.
Però per arribar a agafar-ne tantes necessitarem enfilar-nos ben amunt.
Quan tornem a l'escola...
ANNA: hi ha unes coses grogues
NORNA: son un xurros
MARTÍN: ahora hay 2
ORIOL: no, 3
ONA B: s'han amagat
DÁNAE: estan a dintre la casa taronja
MARIONA: son amarillas
ORIOL: però no tenen forats per entrar
ONA B: potser estan amagats a les fulles
NORNA: o és una casa
ORIOL: no és una casa, no té porta
LIAM: hi han teranyines
MARTÍN: lo hace el cuc con la boca
POL: no, l'Spiderman
ALEIX: potser ha sigut una aranya
ORIOL: però no n'hi ha cap
MARTÍN: es pequeñita
DÁNAE: jo tinc por a les aranyes
Ja és hora d'esmorzar. Qui vulgui però, pot buscar aranyes.
No hem trobat aranyes, per tant, no hem resolt qui ha fet la teranyina.
Però com que hem anat remenant, descobrim que hi ha dos cucs diferents.
ONA B: un no es mou i un altre té una cosa negra que és mal
MARIONA: no camina
ORIOL: està adormit
Posem menjar i ja no els toquem més.
Aviat sabem qui fa la teranyina
NORNA: es mou
MARTÍN: y no hay arañas
ALEIX: no vem trobar aranyes amb el Martín
ONA B: jo tampoc en vaig trobar
ALEIX: però no és una "telaranya", és un fil
ONA B: sí, el fan ells per la boca potser
Recuperem la làmina penjada i veiem que el que l'Ona ha dit és correcte.
Cada vegada hi ha menys cucs i més coses grogues. Si les sacsegem notem que hi ha alguna cosa en el seu interior.
La Mariona insisteix en que són "capullos" i que sortirà una papallona. Però quan diu això la majoria ho neguen en rotund.
Diu que té un conte que ho explica. A veure si quan el porti ens convenç una mica més.
Com ja hem fet en alguna ocasió, la caixa necessita una mica de neteja. Per tant, treiem els cucs que encara hi ha.
Ens explica que no té pell i que si l'agafa s'embrutà.
El Martín busca una solució: lo cogemos con un papel!!
Doncs tampoc ha funcionat massa.
ORIOL: se li ha trencat la pell
LIAM: s'ha fet molt mal
ALEIX: fa pudor
ORIOL: hi ha oli
LIAM: no, és caca
ONA B: algú l'ha aixafat
MARTÍN: está negro
ONA G: tiene sang
ANNA: està morit
LIAM: però molt
I ara què podem fer?
MARTÍN: ponerlo a la fulla a ver si se despierta
POL: però està aixafat i no menjarà
ORIOL: no perquè no té ales per volar
POL: jo i l'Oriol portarem globus de casa la iaia Carme, els inflarem, el lligarem i que vagi al cel
ONA B: no pot ser perquè té mal i encara li faríem més mal si el lliguem
POL: però el lligarem pel cul
Doncs així ho farem. Però hem de continuar amb la tasca: netejar la caixa. Ens queda un cuc per treure.
IRIA: tampoc es mou
LIAM: però aquest sí que té pell, potser dorm
MARTINA: no dorm
ONA B: està molt dur: està mort com l'altre
ALEIX: i té les potes "pegajosas"
ANNA: també està morit
Els deixem a part amb una fulla.
Fem comparacions del què vam aprendre del porc: veiem que no els hem donat aigua en cap moment. Parlem una estona de qui beu aigua: les gossos, els gats, nosaltres, els elefants, els lleons... fins i tot els unicornis en beuen. Així que ho provem: poarem aigua a una cuc: busquem un recipient petitó i a veure què passarà.
Doncs no ha begut gens d'aigua en tot el dia i tota la nit.
A l'espai Marie Curie fem unes sessions temàtiques.
Una de les propostes consisteix en aixafar fulles. Ho fem també a l'aula. i quan toquem el resultat coincidim que ens queden una mica molls.
Per tant, beuen l'aigua que hi ha a dintre de les fulles.
I arribem a una altra conclusió: com que quan arribem a l'escola el cuc sense pell i el cuc dur ja no hi són, és perquè han anat al cel.
La Mariona ens porta el conte
ALEIX: els nostres també seran papallones
MARTÍN: hay unas papallones que cambian de color
ONA B: és veritat que es convertiran en papallones?
KILIAN: no!
ALEIX: sí!!
Haurem d'esperar.
Un matí trobem ja papallones: les treiem, les comptem, mirem com són, què tenen, què fan, com han sortit, què hi ha ara a dins el capoll, quants capolls queden que no tenen forat...
DAVID: es mouen molt
ONA G: volen menjar
MARTÍN: tienen plumas para volar
ALEIX: no, són ales
MARIONA: les ales són una miqueta negres
NORNA: tienen rayas como els cucs
IRIA: tenen antenes
ORIOL: perquè surti la caca
IRIA: per les antenes no
ANNA: s'han transformat
MARIONA: en papallones i surten del capullo
KILIAN: un capullo té un forat
NORNA: un forat està mullat
LIAM: no hi ha un cargol, jo deia que potser hi havia un cargol. És una pell seca.
ONA B: dues papallones s'ajuntaven per la cua
Les deixem separades dels capolls i els posem fulles. Preparem una caixa més petita, altra cop, amb tapa i forats. Com els farem?
POL: amb tisores
ONA B: amb xinxetes
DAVID: amb un tornillo que tenen els paletes que venen a mi casa
Tot a punt. Menjaran?
Doncs no! Però ens han deixat un "regalet"
NORNA: han fet un pipí vermell a la fulla
MARTÍN: com el tomàquet
Obrim els capolls a veure què ens trobarem: hi ha unes pells que semblen closques. Estan seques.
Una altra novetat és que arriba el dia que quan obrim la caixa veiem que hi ha papallones que no es mouen, inclús unes que estan enganxades per la cua.
I observem que hi han uns ous com els que l'Eulàlia ens va donar!
![]() |
![]() |
I cada dia hi ha més papallones que no es mouen. Després de l'experiència dels dos cucs, ràpidament diuen que s'han "morit".
Ara ja hem arribat al final del procés; ho representarem amb teatre ja que molt aviat ho haurem d'explicar a l'Eulàlia, i cal tenir-ho molt clar!
UNA VEGADA L'EULÀLIA HA ANAR DE VIATGE I ENS VA DONAR UNA CAIXA PER CUIDAR. A DINS HI HAVIEN UNS OUS
AL CAP D'UNS DIES EN VAN SORTIR UNS CUCS NEGRES, QUE A MIDA QUE MENJAVEN FULLES DE MORERA ANAVEN CREIXENT I CANVIANT DE COLOR
VAN EMBOLICAR-SE AMB FIL DE SEDA QUEDANT AMAGATS A DINS DEL CAPOLL
ES VAN TREURE LA PELL, ELS HI VAN SORTIR ALES I VAN FER UN FORAT PER SORTIR: EREN PAPALLONES, QUE ES FEIEN AMIGUES I AJUNTAVEN LES CUES
VAN POSAR UNS OUS QUE VAN QUEDAR ENGANXATS A LA CAIXA
ES VAN MORIR, PERÒ TORNARAN A SORTIR CUCS PETITS I NEGRES QUAN S'ACOSTI SANT JORDI
![]() |
I l'últim descobriment el fem mirant el vídeo: ara sabem la utilitat dels cucs.
A mesura que anàvem portant a terme l'itinerari, anàvem deixant un recull penjat a l'aula.
Arriba el dia: fem una videotrucada.
I tal com hem quedat, portem la caixa a secretaria i... FI DE L'ITINERARI!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada