-El voleu veure?
Tot seguit ens aixequem i anem a buscar la caixa a secretaria:
![]() |
JORDI: Caques
DAHLIA: Pintura
És tot del mateix color?
NIL: Hi ha uns puntets grocs i els altres gris.
Quina forma tenen?
TOMEU: Cercles
MARIONA: Rodones
Sabeu què hi pot haver a dins o què sortirà?
ABRIL: Sortiran cercles
Els comptem, tornem a tapar la caixa i cada dia l'anirem observant:
ARLET: He vist un fil de color gris.
MIA: Sembla una miqueta una formiga.
JORDI: Un cuc molt petit.
MIA: És negre.
GUIM R: Mirant-lo amb un a lupa el veurem millor.
Perquè no sigui tan petit què ha de fer?
GUIM R.: Menjar.
Què pot menjar?
DAHLIA: Llet
GUIM F.: La llet la bevem nosaltres
ARLET: Hem de donar una cosa petitona, petitona perquè els cucs són petits
VALERIA: Pedres
GUIM F. : Pedres no poden
GUIM R.: Ni fuet perquè el fuet és molt dur
ARLET: Herba, perquè és toveta, herba petita. Al pati hi ha fulles.
EMMA: En el tronc de l'arbre, hi ha fulles petites
JORDI: Hem de portar una escala per arribar
VALERIA: Perquè està menjant fulles
TOEMU: No ha crescut
Demà el tornarem a mirar i...
GUIM R.: Hi ha uns punts (forats)
JORDI: Són del cuc quan menja
MARIONA: Són petits perquè la boca està petita
MARTÍ: Perquè és molt i molt petit
MIA: Se está moviendo
ARLET: Han mossegat, són forats, perquè s'han pujat a la fulla i l'han mossegat.
Arriben les vacances de Setmana Santa i el Tomeu se'ls emporta per cuidar-los. Abans de marxar li donen consells:
GUIM R.: No els pots donar fulles marró
ERIK: Són verdes
MIA: Con las de color marron se ahogaran.
GUIM F.: També poden explotar
Observem que les fulles no són totes iguals, però les que mengen els cucs encara no sabem com es diuen.
NIL. Aquestes no, jo he vist que unes eren grogues
JULIA: Es perejil i els cucs no en mengen
A la tornada:
MIA: Hi ha 2 cucs
MARIONA: Hi ha 3 cucs
JORDI: Ara són blancs i tenen forma com una I. Els hem de tapar perquè no surtin i s'escapin.
MARTÍ: És mitjà
JANA: Ara és blanc
No els podem deixar a fora?
GUIM R.: Els cotxes els aixafarien
JANA: Al carrer els cotxes passen
TOMEU: És que van molt ràpid
MIA: I els cucs poquet a poquet
NIL: Perquè els atropellen i estan morts
EMMA: Si se'n van al carrer no els podríem trobar
GUIM F.: Jo els buscaré amb la llum de bombers
MARIONA: Es farien pupa
I tenen les mateixes coses que nosaltres?
TOMEU: No tenen cabells
MIA: Nosaltres tenim estómac, els conills també i els cucs no
DAHLIA: Potser quan siguin grans tindran estómac
ARLET: I quan es facin grans tindran boca gran i els cantarem la cançó "el cuc poruc"
DAHLIA: Jo no li veig les dents
LUCA: No té potes
Ara són molt petits, però quan siguin grans mirarem si tenen potes.
Per veure l'evolució anem fent fotos amb els ipads i en pengem un recull al mural:
L'Emma ens porta més fulles, les observem i veiem que no són iguals que les del pati.
Se les poden menjar?
JORDI: No els hi podem donar perquè farien mal de panxa.
TOMEU: No, perquè només mengen morera.
Ara ja sabem com es diuen les fulles.
Els anem alimentant, i treiem la morera del dia abans:
Què és això negre?
ARLET: És sorra negra
TOMEU: És caca
GUIM R: Són tan petites perquè encara són petits i han de menjar més.
Perquè tenen tants forats?
ABRIL: Perquè obren la boca de lleó
ARLET: No, perquè són petits. Obren la boca de formiga.
TOMEU: O de mosquit
LUCA: I les mosseguen
I com caminen?
EMMA: Com una serp
![]() |
Quins animals se'ls hi assemblen?
VALERIA: Les formigues
MIA: Les formigues tenen patas
JORDI: Les serps perquè s'arrosseguen
GUIM R.: O com les abelles
I després d'un cap de setmana obrim la caixa i...
DAHLIA: Els forats són més grans
NIL: Perquè els cucs s'han fet més grans
JULIA: Són grans i blancs
JUDIT: Y tiene un pico negro
Decidim anar a buscar les lupes per veure com mengen:
JORDI: La boca està amagada. Han fet una forma de papallona
NORA: Mosseguen els cucs
ABRIL, INGRID: Mengen amb la boca
GUIM R.: La tenen al davant
GUIM F.:No tenen dents
NORA: Fa caques
JANA: Les caques són petites
MIA: Té moltes caques perquè ha menjat molt
DEREK: Fan caca aquí negra
JUDIT: Un cuc estaba haciendo una caca a la taula. Era petita i negra. Són iguals que les dels conills.
ARLET: Però les dels conills són més grans
MARTÍ: Menja per la boca, va als intestins i xuclen. Agafo un paper per treure la caca
MIA: Primer va a l'estómac
JORDI: I va al cul i fa caca.
TOMEU: Fan les caques pel cul que és a darrera
Aprofitem per veure una làmina on es veu el cuc per dins:
LUCA: Avui sí que tenen potes, quatre
VALERIA: Caminen amb les potes i tenen cua aquí (assenyala al darrere)
NIL: Tenen 5 potes
MARIONA: En tenen moltes
ARLET: Jo li estic veient les potes amb la lupa
JORDI: Si fem així es veuen més grans (aixeca la lupa)
MIA: L'Angelina l'estava tocant i ara li està sortint pipi
GUIM R.: Ara es tornarà petit
GUIM F.: I no es podrà moure, anirà al metge
GUIM R.: Al metge de cucs
GUIM F.: Els metges de cucs estan molt lluny
L'endemà la Valeria diu:
VALERIA: Has dit que aquest matí obriríem la caixa per veure si està mort o no.
TOMEU: No es belluga
LUCA : Està al cel
DAHLIA: El meu gat també
S'han fet tan grans que gairebé no caben a la caixa, on els podem posar?
LUCA: A una altra caixa
JULIA: A una caixa més gran
I on la podem anar a buscar?
ARLET: A la Sílvia
GUIM R.: Al Mandru, que té moltes caixes
JORDI: A secretaria
Ens contesten i ens diuen que hi ha una caixa gran al lavabo. Comencem a caminar, obrim els ulls de mussol i la trobem:
La portem a la classe per posar els cucs que ja tenim grans. I tornem a sortir perquè hem de collir morera, però hem d'agafar l'escala que si no, no hi arribem!
L'endemà aprofitant que hem de netejar la caixa, posem uns papers a terra, treiem els cucs i... Ara toca buscar algunes coses de la classe que tinguin la mida del cuc i trobem força coses:
EMMA: S'aguanta!
JUDIT: S'aguanta a la bata!
ARLET: S'agafa molt fort!
LUCA: Perquè té potes
TOMEU: És enganxós, les potes són enganxoses
JANA: Un és petit i un és gran
GUIM R.: Uns van néixer un dia més tard, que són els petits i els que van néixer més d'hora són grans
ANGELINA: És el bebé i el papa
NIL: El cuc és igual de gran que el meu dit!
I què necessiten per viure?
TOMEU: Fulles de morera
MIA: Una miqueta d'aigua
Nosaltres no els hem donat aigua
GUIM R.: Aviam si se la beuen
VALERIA: Li hem de donar un got petitó
ARLET: Saps quin, el de l'escola petit
Doncs ho comprovem, i no se la beuen
I perquè es diuen cucs de seda?
MIA: La seda és de color, nosaltres trenquem els papers de seda
ARLET. Perquè les fulles són toves com els papers, tot és tou
GUIM R.: La seda del cabell(cera)
MARIONA: De les orelles
VALERIA: Jo sé què és la seda, una roba molt suava.
TOMEU: Perquè és lo que tenim a la classe, perquè els hi han posat el nom de cucs de seda.
Encara no ho sabem, a veure si més esdavant ho descobrim
Com que els cucs no beuen aigua, d'on la deuen treure?
ARLET: Li podem posar una mica més de morera i així menjaran més.
GUIM R.: Les plantes les reguem amb les regadores
NIL: Amb aigua
I on va a parar l'aigua?
EMMA: A les fulles
ARLET: Les fulles tenen l'aigua
GUIM R.: Per les línies passa l'aigua
Doncs ho anem a comprovar. Anem a collir fulles i les aixafem per veure què passa:
EMMA: Es trenquen les línies
GUIM R.: Estan mullades. Hi ha gotes petites i és de color verd. Com que reguem les moreres tenen aigua a dins i els cucs no necessiten beure aigua
MIA: Les fulles tenen l'aigua a dins de les línies i les explotem
GUIM F.: Amb això
MARTÍ: Un morter per fer així
TOMEU: Aquí també hi fem l'all i oli.
LUCA: A mi m'ha salpicat l'aigua
I no parem de tenir sorpreses. Un matí quan arribem:
GUIM F.: Està enganxat amb pèl i no se pot moure, està quiet.
JORDI: Hi ha un pèl d'aranya
NORA. Una cosa groga
VALERIA: Una telaraña com l'Spiderman
GUIM R.: Sembla un cuc groc
TOMEU: Està atrapat
JUDIT: A mi casa hi ha una tela de araña
VALERIA: Co el sacarem?
MARTÍ: Jo sé amb un ganivet tallarem la telaraña
TOMEU: Amb un que no talla gaire
GUIM F:Hem d'ajudar-lo
ARLET: Jo tinc una idea, amb una de les eines de metge el podem treure
JULIA: Amb unes tisores i un pal
Cadascú va a buscar alguna cosa:
![]() |
Abans de fer res, anem a la classe de l'Alhambra a veure si ells han ajudat als cucs i ens diuen que no, que allò és un capoll i que hem d'esperar a veure què passa:
I a la tarda, quan arribem...
ARLET: S'ha tornat groc i ja no es veu el cuc. El cuc s'ha enganxat
VALERIA: Amb les seves potetes que són enganxoses a la paret
TOMEU: I s'atrapen ells sols
ABRIL. El cuc ha fet una volta i s'ha posat a dins
JULIA: Amb el fil de seda
EMMA: Perquè són cucs de seda
ABRIL: I està a dins protegit
Com es diu això groc que fa amb el fil?
GUIMR.: Capoll
L'endemà ja n'hi ha molts i en comptem 12 i només ens queden 3 cucs
JORDI: Jo en veig un que està voltant el fil
NIL: Si l'últim cuc s'enrotlla capoll no quedarà cap cuc.
MIA: Quedarà zero
Hem trobat una cosa que no sabem què pot ser:
![]() |
DAHLIA: Menjar?
MARTÍ: Tinc una idea, sembla com un tronc
EMMA. És una part de la fulla perquè mengi el cuc.
ARLET: És una cosa que fan els cucs
JORDI: Sembla com una mosca
GUIM R.: Deixa que pensi...
NORA: No pot ser una mosca perquè no vola.
Primer mirem un conte per veure si ens ho explica:
El conte del Sedafí ens diu que els cucs quan creixen els cau la pell i els en creix una de més gran.
ABRIL: Es treuen la pell
MIA: Surt una altra pell gran
Ara toca fer un altre experiment amb els capolls. Hem de comprovar si mengen:
GUIM R.: No mengenARLET: No tenen boca
JANA: No menjaran perquè no tenen boca ni cul els capolls.
EMMA: Hi ha una bola a dintre
I mirem com són de grans els capolls:
![]() |
L'endemà agafem els capolls, els movem i ens els acostem a l'orella:
DEREK: Està rodant
JULIA: Noto un cuc a dintre
ABRIL: Una bola
GUIM R.: Una cosa que fa una mica de soroll
MARTÍ: Sento una sorra
MARIONA: És una pilota petita
JANA, INGRID, ARLET: És un cuc
MARTÍ: I si l'obrim?
JULIA: No que a lo millor al capoll hi ha una papallona
GUIM R.: Si ho apretem podem fer que es morin els cucs
I amb una làmina comprovem què li passa al cuc a dins del capoll:
I veiem com es transforma en papallona, perquè l'endemà quan arribem ja en tenim.
JULIA: He arribat i he vist unes papallones
ARLET: Abans quan ens hem acostat he vist que volen
JORDI: No, només mouen les ales
MARTÍ: Són blanques
NIL: Han sortit del capoll
Com han sortit?
MARIONA: Pel forat
EMMA: El cuc li treu tot això (els pèls) i surt la papallona
NIL: Tots aquests dies s'ha format una papallona
ARLET: Quan estàvem tots callats a casa potser s'ha fet papallona
Doncs agafem els capolls que tenen forat, els tallem i mirem què hi ha a dins:
I comprovem que hi ha la pell del cuc que havíem vist a la làmina.Ara que ja tenim moltes papallones, les comptem:
I quan les traiem de la caixa per canviar-les ens adonem que hi ha un líquid. Ara ja sabem com han fet el forat al capoll per poder sortir!
NIL: Treuen líquid i fan el forat amb la boca
MIA: O amb el cul que surt el líquid
ABRIL: Han apretat molt
VALERIA: O cuala comida mengen?
Decideixen que demà a l'hora d'esmorzar cadascú li donarà una mica del seu menjar. A veure què els agrada més.
MIA: Crec que esmorzaran molt perquè tenen molta gana i aigua també.
Les treiem de la caixa, posem algunes coses i observem.
ARLET: No han menjat res
JANA : Les papallones estan quietes
JUDIT: Tienen agua porque no volen beure
Per tant els treiem el menjar i mirem què passa. Ens agrada molt agafar-les i mirar-les:
I com estan?JULIA. Estan juntes
GUIM R.: Perquè una és el papa i l'altra la mama
MIA: Perquè s'han casat
NIL: Es fan carícies
EMMA: Abraçades
MARTÍ: I té potes, les compto
MARIONA: I s'enganxen
JORDI: Hi ha una papallona que mou les ales molt ràpid
I un dia veiem que han fet ous:
I en acabar representem amb un teatre tot el que ha passat aquestes setmanes:
I ja arribem al final. Quan avui obrim la caixa de les papallones:
MARIONA: Veig puntets grocs
DAHLIA: Jo veig una cosa groga
EMMA: Les boletes són molt petitones
TOMEU: Sabeu què és això groc? Són ous
MIA, NIL: Amb el cul fan ous
JORDI: Les papallones estan movent el cul i el cos perquè surtin els ous
I què passarà?
GUIM R.: Que sortiran bebés papallona
Però quan vem anar a secretaria a buscar la caixa què hi havia?
MIA: Ous
I què va sortir?
MARTÍ: Cucs
JORDI: Que ara són papallones
L'endemà mirem la caixa de les papallones i...
MARIONA: El Tomeu va veure els ous grocs i ara són marrons
TOMEU: Són gris i marró
I també trobem un cuc de color marró:
EMMA: Un cuc que s'ha fet marró
LUCA: El cuc està a dins
MARTÍ: Potser és la pell del cuc
EMMA: És la pell del cuc marró
Arribem a la conclusió que així és com són els cucs a dins del capoll (és el que vam veure a la làmina) i que potser aquest cuc no va saber enrotllar-se amb el fil. I mirem l'evolució dels cucs de seda:
NORA: Esta papallona no mou les ales
NIL: Me sembla que està moriuda
EMMA: Està quieta
JORDI: No es mou
VALERIA. Està cansada i potser està adormida
DAHLIA: Està adormida i no se despertarà
I perquè s'ha mort?
TOTS: Perquè no menjava
Passen els dies i ja estan totes mortes. Les posem en una altra caixa i les comptem:
JORDI: Totes estan mortes
Ja només ens queda saber perquè serveix la seda dels capolls. Primer mirem un vídeo:
![]() |
![]() |
I en acabar nosaltres també volem fer fil de seda. Agafem els capolls, els posem amb aigua i amb una mà l'agafem i amb l'altra anem estirant...Mireu què ha passat:
I Durant tot l'itinerari hem continuat fent fotos i les hem enganxat al mural per veure què anava passant:
![]() |
Us ha agradat? Nosaltres ens ho hem passat molt bé i hem après molt. Aquí teniu el final. Li hem explicat a l'Eulàlia tot el que ha passat amb una videotrucada:
![]() |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada