Com podem ajudar al planeta Terra? I4B

 



Un altre itinerari que treballem a I4 és:

Com podem ajudar al planeta terra?

Iniciem aquest tema amb un vídeo d'un astronauta que des de l'espai ens explica que s'ha adonat que ha observat uns canvis. Ens ensenya com està de lluny respecte a la nostra escola i ens llença la pregunta. El podeu veure a continuació:




Un cop vist, a la rotllana fem una pluja d'idees:

Què observa l'astronauta des de l'espai?

- Iria: la Terra s'està morint.

- Martina: està brut

- Liam: les persones llencen coses al terra. I s'està posant "malaltó".

- Pol: les persones llencen coses al mar.

- Martín: s'està "enfermant" i morint el planeta terra.

- Anna. C: hem de recollir totes les coses del planeta terra.

- Álex: el planeta terra s'ha de netejar.

- Aleix: hem d'ajudar a la terra.

Com estem contaminant:

- Norna: llencen les escombraries a terra.

- Liam: els gossos fan caca al terra.

Com creieu que podem ajudar al planeta terra?

- Ona. G: recollint les joguines.

- Mar: netejant el planeta.

- Blanca: Escriure una carta al planeta terra i li diem que el volem ajudar.

- Norna: posar les escombraries a la paperera. 

- Dánae: el podem ajudar.

- Martina: no tirar papers al terra.

- Ana. A: recollir la "basura".

- Aleix: recollir el que hi ha a terra.

- Ona. B: agafar tot el que hi ha a terra i posar.-ho a la paperera.

- Àlex: netejar el terra de les flors

- Pol: netejar el mar.

-Helena: netejar el planeta.

- Liam: netejar el terra i posar-ho a les escombraries de casa nostra.

- David: si volem llençar una cosa a casa nostra, l'hem de llençar a la paperera.

- Oriol: si s'embruta la teulada agafar-ho, agafar-ho i tirar-ho a les escombraries. 

- Iria: Donar aigua.

- Anna. C: donar-li força al planeta terra.

- Kilian: recollir el paper del terra i tirar-lo a les escombraries.

- Lluc: netejar la "basura" del terra.

- Martín: agafar les escombraries amb pinces i no tenir virus.

- Mariona: agafar un drap i netejar la "basura".

Després tornem a observar el vídeo adonant-nos de quins colors hem vist que té la Terra (blau, verd, blanc i marró). I en unes imatges relacionen essers vius col·locant-los en el color on hi ha el seu hàbitat.



Més endavant a la PDI mirem imatges del canvi climàtic i comentem quines són més agradables.

Per tant, nosaltres des de l'escola com podem ajudar?

Ens posem per parelles i cadascú escriu el que creu que pot fer, quan acabem a la rotllana ensenyem el que hem escrit als companys, ho llegim i tot seguit ho posem al mural.

HO ESCRIVIM: 

- Reciclar                                   - Tancar l'aixeta

- No gastar aigua                       - Llençar les coses a les escombraries

- Regar les plantes                     - Netejar les parets

- Netejar

Per acabar aquest bloc entre tots fem una activitat plàstica que ens servirà per anar-nos conscienciant del que és correcte i el que no:


BLOC 2: RECICLATGE

A continuació comencem un altre bloc, centrant-nos en el reciclatge. A la rotllana formulem les següents preguntes:

-Què coneixeu del reciclatge?

- MARTINA: hem de tirar el paper.

- KILIAN: tirar les ampolles a la paperera de les ampolles.

- DÁNAE: tirar les coses a la paperera.

- POL: tirar els papers a la paperera blava

- DAVID: tirar les coses a la "basura"

- MARTÍN: no tirar "basura" a l terra i tirar-la a la paperera.

- NORNA: no tirar la "basura" al terra, tirar a la paperera.

- CLOE: recollir els papers de terra.

- ANA.A: hem de tirar la pell de la fruita a la marró.

- ONA.B: tirar el plàstic al groc.

- ÀLEX: recollir les "basures"

- ANNA.C: reciclar és que alguna gent llença les coses a la "basura"

-HELENA: llençar les coses a la "basuea"

- ORIOL: netejar el terra que estigui brut, però de fora el carrer no.

- IRIA: no gastar aigua

- ALEIX: reciclar els papers i posar-los a la blava. Posar cada "basura" al seu color.

-ONA.G: tirar els papers a la "basura"

- BLANCA: no gastar papers.

- MAR: no gastar sabó.

- LIAM: no gastar papers perquè si no hem de fer més paper i tallem arbres.

-On recicleu?


- MARTINA: a l'escola


-KILIAN: a l'escola


- DÁNAE: a casa i a l'escola


- CLOE: a la meva casa i al meu poble


- HELENA: a l'escola


- ANA.A: a casa i a l'escola


- ONA.B: a casa, al "cole" i a les cases rurals.


- À LEX: a casa i a l'escola


-ANNA: reciclar a casa i a l'escola


- ORIOL: a l'escola i a casa


- IRIA: a l'escola i a casa


- ALEIX: a cada casa i a l'escola


- ONA.G: a casa i a l'escola


- BLANCA: a l'escola


- MAR: a l'escola i a casa


- LIAM: jo reciclo a casa del iaio i la iaia, a casa de l'altre iaia, a l'escola i a casa meva.


-ERIK: a la playa i a casa meva


-POL: a tots els llocs


- DAVID: al jardí meu


- MARTÍN: reciclo a la meva casa i si està plena la tiro a la "basura" de grans


- NORNA: a casa meva, al mar i a la platja.


Després anem amb els alumnes als espais exteriors (els dos patis d'infantil, entrada) i al lavabo per veure com els trobem. En arribar a l'aula ho comentem, ho escrivim i en deixem constància al mural enganxant-ho a les fotos de cada espai.

ELS ESPAIS DE L'ESCOLA:

Comencem parlant del reciclatge a l'aula. Quins contenidors tenim i on llencem cada cosa. Seguidament ens trobem unes imatges per pintar amb parelles cooperatives, que ens serviran per posar-les a la paperera corresponent segons el color. També en pintem unes altres por portar a les aules d'I5 i poder-los explicar la importància de reciclar.



A LES AULES I5:

Com que quan anem al lavabo ens trobem papers a terra, també parlem que l'hem de mantenir net i llençar-los a la paperera.



Ara ens toca fer un cartell per conscienciar a tothom que els espais comuns de l'escola i l'exterior han d'estar nets. Per això cadascú fa un dibuix i entre tots fem el cartell on hi escrivim: MANTENIM ELS ESPAIS NETS. GRÀCIES

FEM EL DIBUIX:

BLOC 3. COM PODEM ESTALVIAR L'AIGUA I L'ENERGIA

Comencem preguntant:

Què feu o què creieu que es pot fer per estalviar aigua?

Tots i totes tenen clar que hem de tancar l'aixeta quan no la fem servir. Per exemple, quan ens espatllem

les dents o ens posem sabó a les mans.

També, han sortit algunes idees: posar galleda a la dutxa i agafar l'aigua fins que surti la calenta. Amb

aquesta aigua podem regar les plantes de casa.


Passem el vídeo i ens adonem del que podem fer fer.


Seguidament a la rotllana preguntem:

On hi ha aigua?

- KILIAN: a l'aixeta i al parc del burrito que hi ha aigua calenta

- ONA.B: a la font del lleó

- ORIOL: al mar

- POL: a la font del dimoni i a la pluja, de la dutxa, d'una cascada

- MARTÍN: en els núvols, als pantans, de les ampolles i a la "manguera". També de les muntanyes nevades

que quan fa molta calor es desfàn

- DAVID: al "grifu"

- ALEIX: en el riu

- MARIONA: a la pissarra

- MARTINA: a la platja, el gel

- HELENA: a la piscina

- LIAM: a sota dels ponts, de la regadora per regar les plantes, de les banyeres, de la neu

- ANNA.C: a casa


Tota l'aigua és igual?

- POL: no, algunes aigües del riu que vaig veure era verda

- CLOE: algunes aigües son calentes i algunes no.

- LIAM: no, algunes son de color blau i altres verdes.

- MARTÍN: al "pantano"


Continuant amb el tema anem d'excursió a la riera per adonar-nos que no hi ha aigua i per tant és molt important reduir-ne el consum.


Després a la classe projectem una foto de la riera d'anys anteriors per veure la diferència de cabdal i que s'adonin del canvi climàtic.

També passem un vídeo del cicle de l'aigua.


Però a part de l'estalvi d'aigua també hem de conscienciar-nos de l'estalvi energètic. I què són les energies?

Per introduir el tema passem un petit vídeo explicatiu i després mirem contes de la biblioteca:



Tot seguit en parlem a la rotllana, adonant-nos de petites accions que ens ajudaran a no consumir tanta energia per un bé del planeta


Per acabar aquest bloc hem fet una manualitat.

Primer veiem que no sempre hem d'utilitzar energia o piles per poder fer funcionar les joguines i en veiem

algunes mostres. Després proposem que per grups cadascú faci un dibuix del que voldria construir (cotxe, tren, vaixell) i què necessita. Posteriorment aquest mateix grup la construirà amb material de rebuig. Mireu que bé que ens ha quedat:



En fem una exposició perquè les famílies ho pugueu veure i també us convidem a veure els cartells que hem penjat als espais exteriors de l'escola.








Comentaris