COM PODEM AJUDAR AL PLANETA TERRA? I4C



                                                                                                                 Un altre itinerari que treballem a I4 és:                                                                                                                                Com podem ajudar al planeta Terra?

Iniciem aquest tema amb un vídeo d'un astronauta que des de l'espai ens explica que s'ha adonat que ha observat uns canvis. Ens ensenya com està de lluny respecte a la nostra escola i ens llença la pregunta. El podeu veure a continuació:





Un cop l'he vist, a la rotllana fem una pluja d'idees:

Algú sap que és el planeta Terra?

Hugo: És una rodona gran on vivim tot el món. Hi ha molts planetes.

Eloi: És una rodona molt gran que hi ha molta gent.

Rai: Una rodona gegant on vivim nosaltres.

Alejandro D: És el mateix que on som nosaltres.

Gabriel: És una rodona.

Alba: És rodó com el sol.

Elsa: És una rodona gegant i és on vivim nosaltres.

Carlota: Una cosa rodona que està lligada a sota terra.

Shaila: És un món on vivim, hi ha totes les cases.

Noah: És una rodona, el sol la molesta.

Laia: És una rodona gran, hi ha molts mons a dins.

Aitana: Hi ha cases que viuen al planeta i d'altres cases que viuen a un altre planeta.

Alejandro P: És rodó i és super màgic.

Nara: És una rodona que està a l'espai i on vivim nosaltres.

Marco: Un món molt gran on hi ha moltes cases.

Luca: És molt gran, hi ha moltes cases i cada casa és un país.

Joan: És una rodona on hi ha molts continents, hi ha moltes cases. Els continents abans estaven junts ara estan separats.

Ona: És com una rodona on viu gent.

Leo: No sé què és el planeta Terra, però és com una rodona.

Noa: És on vivim tota la gent.

Chloe: On vivim tots.

Sofia: És una rodona.

Rai: A tots els planetes hi ha gent.

Shaila: Si els planetes cauen es fan mal i ploren.

Hugo: Si estem al planeta i tirem alguna cosa s'ha de recollir perquè tot el món hi està vivint.

Alejandro D: La gent no podem tirar les coses al planeta perquè després s'embruta.


Qui sap des d'on es veu la Terra?

Joan: Des de l'espai, quan siguem més grans hi podrem anar.

Nara: Des de l'espai.

Rai: Si la volem veure hem d'anar amb un coet a l'espai i després la veurem.

Alejandro D: Hem d'anar amb un coet per veure-la.

Noa: Si pugem amb un globus la veurem.

Alba: Si pugem amb un coet la veurem.

Gabriel: Si anem amb avió la podem veure.

Aitana: Des d'una casa molt alta.

Hugo: Quan siguem grans i anem amb un coet la podrem veure.

Marco: Des d'un coet.

Chloe: Des de l'espai.


Què hem vist al vídeo?

Hugo: Un astronauta.

Noa: Una nau espaial.

Alejandro P: El planeta Terra.

Aitana: Un astronauta.

Eloi: Un astronauta que flotava.

Leo: Un coet i el planeta Terra.

Rai: El coet que estava dins l'espai i el planeta Terra.

Elsa: Un astronauta que anava voltant.

Nara: El micròfon que flotava.

Alejandro D: El coet que treia foc i anava cap amunt.

Carlota: Una nau espacial i l'astronauta que flotava.

Laia: L'astronauta estava al seu coet i flotava.

Noah: Hi havia una nau espacial.

Luca: Un planeta.

Alba: Un senyor que flotava amb un micro.

Joan: L'astronauta flotava.

Shaila: El planeta que tenia cases.

Ona: Un astronauta.

Marco: Un astronauta que parlava.

Gabriel: Un coet.

Sofia: Un astronauta.

Chloe: Un senyor.


Com creieu que podem ajudar al planeta Terra?

Rai: Netejant-lo.

Nara: No tirar les coses a terra.

Elsa: No embrutar-lo.

Laia: Recollint les coses que estan a terra i tirar-les al contenidor.

Luca: No tirar les coses al planeta.

Hugo: Si tirem les coses a terra, la gent es cansa de recollir.

Aitana: Quan tirem coses les hem de recollir.

Noa: Recollint les coses que embruten.

Joan: No podem embrutar al planeta perquè es posarà trist.

Leo: Si embrutem el planeta l'hem de netejar.

Alba: No podem tirar les coses al planeta.

Shaila: Hem de donar-li menjar al planeta.

Alejandro D: No podem embrutar al planeta.

Ona: L'hem de netejar.

Noah: Si el netegem bé, estarà content.

Chloe: Recollint les escombraries.

Alejandro P: No tirar les coses a terra.

Carlota: Netejant-lo.

Marco: L'hem de netejar.

Gabriel: Si algú embruta el planeta, ho netegem.

Eloi: No embrutar-lo perquè si no es posarà trist.


Després tornem a observar el vídeo adonant-nos de quins colors hem vist que té la Terra (blau, verd, blanc i marró). Veiem que no hi ha la mateixa superfície de cada color.I en unes imatges relacionen éssers vius col·locant-los en el color on hi ha el seu hàbitat.


Més endavant a la PDI mirem imatges del canvi climàtic i entre tots comentem quines són més agradables.

- Si fa més calor, es fondrà el planeta, es pot cremar.

- Si es desfà el gel cada vegada hi nhaurà més aigua i taparà les cases.

- Les fàbriques fan molt fum i després contaminen al planeta.

- La gent tira moltes coses a terra i no les recull.

- Ens agraden més les fotos boniques.


Per tant, nosaltres des de l'escola com podem ajudar?

- Tirem les coses a la paperera.

- Ho hem de posar a la paperera de reciclar.

- Tancar l'aixeta de l'aigua.

- Agafar pocs papers en eixugar-nos les mans.

- Tancar la llum quan anem al pati.

- Anar caminant a l'escola.

- Anar amb patinet o bicicleta.

- No hem de contaminar.

Ens posem per parelles i escrivim les propostes que han sortit. Ho llegim i ho posem al mural.

Per acabar aquest bolc entre tots fem una activitat plàstica que ens servirà per anar-nos conscienciant del que és correcte i el que no.





BLOC 2: RECICLATGE

A continuació comencem un altre bloc, centrant-nos en el reciclatge: A la rotllana formulem les següents preguntes:

- Què coneixeu del reciclatge?

Hugo: Hem de tirar les coses al contenidor.

Joan: Si trobem coses al terra que no hem tirat nosaltres també ho tirem a la paperera.

Shaila: Si trobem una cosa mal tirada al contenidor, l'hem de posar al que toca.

Alejandro P: Cada cosa s'ha de posar al contenidor que toca.

Alba: No podem tirar les coses a terra, si no estarà molt brut.

Luca: Si trobem un paper al tobogan, l'hem de tirar a la paperera perquè si no ens embrutem els pantalons.

Elsa, Leo: Si una persona tira les coses a terra després ho hem de recollir nosaltres.

Sofia: Si tirem les coses a terra, després ho hem de tirar a la paperera.

Laia: Si tirem alguna cosa a terra després l'hem de recollir.


On recicleu?

Tots: Als contenidors.

Carlota: Al contenidor que toca.

Noa: Ho podem reciclar a casa.

Luca: Jo tiro el paper al blau, el vidre al verd.

Rai: Al contenidor que toca.

Alejandro D: Si tenim un plàstic l'hem de tirar al groc.

Marco: Als contenidors que toquen, el marró és el del menjar.

Leo: Si tenim cubs de reciclar a prop ho hem d'anar a portar allà.

Ona: Al contenidor marró hi poso el menjar.

Shaila: Jo tinc el contenidor gris i ho tiro tot allà.

Eloi: Si tenim una bossa plena d'escombraries la tirem a un contenidor.

Laia: Quan tinc un paper ho tiro a la paperera de color blau.

Nara: Hem de tirar les coses al seu contenidor, el menjar ho posem al marró.


Després anem amb els alumnes als espais exteriors (els dos patis d'infantil, el carrer) i al lavabo per veure com els trobem. En arribar a l'aula ho comentem, ho escrivim i en deixem constància al mural enganxant-ho a les fotos de cada espai.


Comencem parlant del reciclatge a l'aula. Quins contenidors tenim i on llencem cada cosa. Seguidament, ens trobem unes imatges per pintar amb parelles cooperatives, que ens serviran per posar-les a la paperera corresponent segons el color. També en pintem unes altres per portar-les a les aules d'I5 i poder-los explicar la importància de reciclar.


Com que quan anem al lavabo ens trobem papers a terra, també parlem que l'hem de mantenir net i llençar-los a la paperera. Anem a les aules d'I3 i d'I5, els ensenyem el cartell i els hi expliquem.


Ara ens toca fer un cartell per conscienciar a tothom que els espais comuns de l'escola i l'exterior han d'estar nets. Per això cadascú fa un dibuix i entre tots fem el cartell on escrivim:

MANTENIM ELS ESPAIS NETS. GRÀCIES



BLOC 3. COM PODEM ESTALVIAR L'AIGUA I L'ENERGIA

Comencem preguntant: 

Què feu o que creieu que es pot fer per estalviar aigua?

Tots: Tancar l'aixeta.

Passem el vídeo i ens adonem del que podem fer:

Sofia: Tancar l'aixeta.

Luca: No gastar molta aigua quan ens dutxem.

Alejandro D: Tancar l'aixeta.

Eloi: Si no tanquem l'aixeta es gastarà l'aigua.

Alba: Si ens rentem les mans i no tanquem l'aixeta ens quedarem sense aigua.

Hugo: Si es gasta tota l'aigua del riu, no podrem fer res ni beure, ni dutxar-nos.

Noa: Si tirem moltes vegades de la cadena del WC es gastarà l'aigua i no en tindrem.

Shaila: Si estem molta estona a la dutxa es gastarà tota l'aigua.

Marco: Si bevem aigua no podem deixar l'aixeta oberta tota l'estona perquè si no s'acabarà i ens morirem de set.

Carlota: Quan ens posem sabó a les mans hem de tancar l'aixeta.

Aitana: Quan reguem les plantes hem de tancar la mànega perquè si no es mullarà tot.

Laia: Si en rentar les mans no tanquem l'aixeta, es gasta l'aigua i després ve la sequera.

Noah: Si gastem molta aigua en cuinar, després no en tindrem. 

Joan: Si a casa deixem l'aixeta oberta no tindrem aigua.

Ona: S'ha de tancar el pou perquè sino es gastarà tota l'aigua.

Nara: Si tots deixem l'aigua oberta, es gastarà tota.


Seguidament a la rotllana preguntem:

On hi ha aigua?

Entre tots van dient: A l'aixeta, al riu, al mar, a la piscina, a les fonts, a la platja.

Al vídeo ens han dit que l'aigua per beure es diu POTABLE, i ens adonem que totes les aigües són diferents. N'hi ha que no ens les podem beure, com l'aigua del mar perquè és salada i ens fa picar el coll.

Continuant amb el tema anem d'excursió a la riera per adonar-nos que no hi ha gaire aigua i per tant és molt important reduir-ne el consum.

Hem vist que hi ha poca aigua, hi ha moltes herbes, fulles i troncs.

Aprofitant la sortida hem anat a veure el safareig, hem tocat l'aigua que era molt calenta.


Després a la classe projectem una foto de la riera d'anys anteriors per veure la diferència de cabdal i que s'adonin del canvi climàtic.

- Abans hi havia molta aigua.

- Ara no n'hi ha tanta.

- No hi ha tantes herbes com ara.

També passem un vídeo del cicle de l'aigua.

A part de l'estalvi d'aigua també hem de conscienciar-nos de l'estalvi energètic. I què són les energies?

Per introduir el tema passem un petit vídeo explicatiu i després mirem contes de la biblioteca per parelles.

Veiem que hi ha molins de vent, plaques solars que serveixen per fer energia. En parlem entre tots a la rotllana.

- Els molins són molt grans, semblen gegants.

- El sol no s'acaba mai i fa molta calor.

- Si fa vent els molins van molt ràpids.

- Si no no es mouen i estan quiets.

Ens adonem que:

- No podem deixar la llum oberta tot el dia, quan marxem de casa l'hem de tancar.

- No podem obrir tantes vegades la llum.

- Les de la classe també les hem de tancar quan marxem.

- La llum també fa calor i després hem d'obrir la finestra i els ventiladors.

Per adonar-nos de l'estalvi energètic fem un experiment amb una llanterna. Quan arribem al matí l'encenem i la deixem tot el dia i tota la nit.

L'endemà al matí el primer que fem és comprovar què ha passat.

I veiem que s'ha gastat la pila i ja no funciona perquè no l'hem tancat.

Per acabar aquest bloc hem fet un treball manual.

Primer veiem que no sempre hem d'utilitzar energia o piles per poder fer funcionar les joguines i en veiem algunes mostres.

Després ens posem per grups, dues parelles cooperatives, fan un dibuix de la joguina que volen construir (cotxe, tren, cotxe de carreres) i que necessiten. Un cop ja tenim tot el material de rebuig necessari ens posem a construir la joguina. Mireu que bé que ens han quedat.


Finalment, convidem a les famílies perquè vinguin a veure la joguina i que puguem explicar tot el que hem après. També pengem entre tots els cartells a l'espai que ens ha tocat, pati entrada.














Comentaris