Iniciem aquest tema amb un vídeo d'un astronauta que des de l'espai ens explica que s'ha adonat que ha observat uns canvis. Ens ensenya com està de lluny respecte a la nostra escola i ens llença la pregunta. El podeu veure a continuació:
Un cop l'he vist, a la rotllana fem una pluja d'idees:
Algú sap que és el planeta Terra?
Hugo: És una rodona gran on vivim tot el món. Hi ha molts planetes.
Eloi: És una rodona molt gran que hi ha molta gent.
Rai: Una rodona gegant on vivim nosaltres.
Alejandro D: És el mateix que on som nosaltres.
Gabriel: És una rodona.
Alba: És rodó com el sol.
Elsa: És una rodona gegant i és on vivim nosaltres.
Carlota: Una cosa rodona que està lligada a sota terra.
Shaila: És un món on vivim, hi ha totes les cases.
Noah: És una rodona, el sol la molesta.
Laia: És una rodona gran, hi ha molts mons a dins.
Aitana: Hi ha cases que viuen al planeta i d'altres cases que viuen a un altre planeta.
Alejandro P: És rodó i és super màgic.
Nara: És una rodona que està a l'espai i on vivim nosaltres.
Marco: Un món molt gran on hi ha moltes cases.
Luca: És molt gran, hi ha moltes cases i cada casa és un país.
Joan: És una rodona on hi ha molts continents, hi ha moltes cases. Els continents abans estaven junts ara estan separats.
Ona: És com una rodona on viu gent.
Leo: No sé què és el planeta Terra, però és com una rodona.
Noa: És on vivim tota la gent.
Chloe: On vivim tots.
Sofia: És una rodona.
Rai: A tots els planetes hi ha gent.
Shaila: Si els planetes cauen es fan mal i ploren.
Hugo: Si estem al planeta i tirem alguna cosa s'ha de recollir perquè tot el món hi està vivint.
Alejandro D: La gent no podem tirar les coses al planeta perquè després s'embruta.
Qui sap des d'on es veu la Terra?
Joan: Des de l'espai, quan siguem més grans hi podrem anar.
Nara: Des de l'espai.
Rai: Si la volem veure hem d'anar amb un coet a l'espai i després la veurem.
Alejandro D: Hem d'anar amb un coet per veure-la.
Noa: Si pugem amb un globus la veurem.
Alba: Si pugem amb un coet la veurem.
Gabriel: Si anem amb avió la podem veure.
Aitana: Des d'una casa molt alta.
Hugo: Quan siguem grans i anem amb un coet la podrem veure.
Marco: Des d'un coet.
Chloe: Des de l'espai.
Què hem vist al vídeo?
Hugo: Un astronauta.
Noa: Una nau espaial.
Alejandro P: El planeta Terra.
Aitana: Un astronauta.
Eloi: Un astronauta que flotava.
Leo: Un coet i el planeta Terra.
Rai: El coet que estava dins l'espai i el planeta Terra.
Elsa: Un astronauta que anava voltant.
Nara: El micròfon que flotava.
Alejandro D: El coet que treia foc i anava cap amunt.
Carlota: Una nau espacial i l'astronauta que flotava.
Laia: L'astronauta estava al seu coet i flotava.
Noah: Hi havia una nau espacial.
Luca: Un planeta.
Alba: Un senyor que flotava amb un micro.
Joan: L'astronauta flotava.
Shaila: El planeta que tenia cases.
Ona: Un astronauta.
Marco: Un astronauta que parlava.
Gabriel: Un coet.
Sofia: Un astronauta.
Chloe: Un senyor.
Com creieu que podem ajudar al planeta Terra?
Rai: Netejant-lo.
Nara: No tirar les coses a terra.
Elsa: No embrutar-lo.
Laia: Recollint les coses que estan a terra i tirar-les al contenidor.
Luca: No tirar les coses al planeta.
Hugo: Si tirem les coses a terra, la gent es cansa de recollir.
Aitana: Quan tirem coses les hem de recollir.
Noa: Recollint les coses que embruten.
Joan: No podem embrutar al planeta perquè es posarà trist.
Leo: Si embrutem el planeta l'hem de netejar.
Alba: No podem tirar les coses al planeta.
Shaila: Hem de donar-li menjar al planeta.
Alejandro D: No podem embrutar al planeta.
Ona: L'hem de netejar.
Noah: Si el netegem bé, estarà content.
Chloe: Recollint les escombraries.
Alejandro P: No tirar les coses a terra.
Carlota: Netejant-lo.
Marco: L'hem de netejar.
Gabriel: Si algú embruta el planeta, ho netegem.
Eloi: No embrutar-lo perquè si no es posarà trist.
Després tornem a observar el vídeo adonant-nos de quins colors hem vist que té la Terra (blau, verd, blanc i marró). Veiem que no hi ha la mateixa superfície de cada color.I en unes imatges relacionen éssers vius col·locant-los en el color on hi ha el seu hàbitat.
Més endavant a la PDI mirem imatges del canvi climàtic i entre tots comentem quines són més agradables.
- Si fa més calor, es fondrà el planeta, es pot cremar.
- Si es desfà el gel cada vegada hi nhaurà més aigua i taparà les cases.
- Les fàbriques fan molt fum i després contaminen al planeta.
- La gent tira moltes coses a terra i no les recull.
- Ens agraden més les fotos boniques.
Per tant, nosaltres des de l'escola com podem ajudar?
- Tirem les coses a la paperera.
- Ho hem de posar a la paperera de reciclar.
- Tancar l'aixeta de l'aigua.
- Agafar pocs papers en eixugar-nos les mans.
- Tancar la llum quan anem al pati.
- Anar caminant a l'escola.
- Anar amb patinet o bicicleta.
- No hem de contaminar.
Ens posem per parelles i escrivim les propostes que han sortit. Ho llegim i ho posem al mural.
Per acabar aquest bolc entre tots fem una activitat plàstica que ens servirà per anar-nos conscienciant del que és correcte i el que no.
BLOC 2: RECICLATGE
A continuació comencem un altre bloc, centrant-nos en el reciclatge: A la rotllana formulem les següents preguntes:
- Què coneixeu del reciclatge?
Hugo: Hem de tirar les coses al contenidor.
Joan: Si trobem coses al terra que no hem tirat nosaltres també ho tirem a la paperera.
Shaila: Si trobem una cosa mal tirada al contenidor, l'hem de posar al que toca.
Alejandro P: Cada cosa s'ha de posar al contenidor que toca.
Alba: No podem tirar les coses a terra, si no estarà molt brut.
Luca: Si trobem un paper al tobogan, l'hem de tirar a la paperera perquè si no ens embrutem els pantalons.
Elsa, Leo: Si una persona tira les coses a terra després ho hem de recollir nosaltres.
Sofia: Si tirem les coses a terra, després ho hem de tirar a la paperera.
Laia: Si tirem alguna cosa a terra després l'hem de recollir.
On recicleu?
Tots: Als contenidors.
Carlota: Al contenidor que toca.
Noa: Ho podem reciclar a casa.
Luca: Jo tiro el paper al blau, el vidre al verd.
Rai: Al contenidor que toca.
Alejandro D: Si tenim un plàstic l'hem de tirar al groc.
Marco: Als contenidors que toquen, el marró és el del menjar.
Leo: Si tenim cubs de reciclar a prop ho hem d'anar a portar allà.
Ona: Al contenidor marró hi poso el menjar.
Shaila: Jo tinc el contenidor gris i ho tiro tot allà.
Eloi: Si tenim una bossa plena d'escombraries la tirem a un contenidor.
Laia: Quan tinc un paper ho tiro a la paperera de color blau.
Nara: Hem de tirar les coses al seu contenidor, el menjar ho posem al marró.
Després anem amb els alumnes als espais exteriors (els dos patis d'infantil, el carrer) i al lavabo per veure com els trobem. En arribar a l'aula ho comentem, ho escrivim i en deixem constància al mural enganxant-ho a les fotos de cada espai.
Comencem parlant del reciclatge a l'aula. Quins contenidors tenim i on llencem cada cosa. Seguidament, ens trobem unes imatges per pintar amb parelles cooperatives, que ens serviran per posar-les a la paperera corresponent segons el color. També en pintem unes altres per portar-les a les aules d'I5 i poder-los explicar la importància de reciclar.
Com que quan anem al lavabo ens trobem papers a terra, també parlem que l'hem de mantenir net i llençar-los a la paperera. Anem a les aules d'I3 i d'I5, els ensenyem el cartell i els hi expliquem.
Ara ens toca fer un cartell per conscienciar a tothom que els espais comuns de l'escola i l'exterior han d'estar nets. Per això cadascú fa un dibuix i entre tots fem el cartell on escrivim:
MANTENIM ELS ESPAIS NETS. GRÀCIES
BLOC 3. COM PODEM ESTALVIAR L'AIGUA I L'ENERGIA
Comencem preguntant:
Què feu o que creieu que es pot fer per estalviar aigua?
Tots: Tancar l'aixeta.
Passem el vídeo i ens adonem del que podem fer:
Sofia: Tancar l'aixeta.
Luca: No gastar molta aigua quan ens dutxem.
Alejandro D: Tancar l'aixeta.
Eloi: Si no tanquem l'aixeta es gastarà l'aigua.
Alba: Si ens rentem les mans i no tanquem l'aixeta ens quedarem sense aigua.
Hugo: Si es gasta tota l'aigua del riu, no podrem fer res ni beure, ni dutxar-nos.
Noa: Si tirem moltes vegades de la cadena del WC es gastarà l'aigua i no en tindrem.
Shaila: Si estem molta estona a la dutxa es gastarà tota l'aigua.
Marco: Si bevem aigua no podem deixar l'aixeta oberta tota l'estona perquè si no s'acabarà i ens morirem de set.
Carlota: Quan ens posem sabó a les mans hem de tancar l'aixeta.
Aitana: Quan reguem les plantes hem de tancar la mànega perquè si no es mullarà tot.
Laia: Si en rentar les mans no tanquem l'aixeta, es gasta l'aigua i després ve la sequera.
Noah: Si gastem molta aigua en cuinar, després no en tindrem.
Joan: Si a casa deixem l'aixeta oberta no tindrem aigua.
Ona: S'ha de tancar el pou perquè sino es gastarà tota l'aigua.
Nara: Si tots deixem l'aigua oberta, es gastarà tota.
Seguidament a la rotllana preguntem:
On hi ha aigua?
Entre tots van dient: A l'aixeta, al riu, al mar, a la piscina, a les fonts, a la platja.
Al vídeo ens han dit que l'aigua per beure es diu POTABLE, i ens adonem que totes les aigües són diferents. N'hi ha que no ens les podem beure, com l'aigua del mar perquè és salada i ens fa picar el coll.
Continuant amb el tema anem d'excursió a la riera per adonar-nos que no hi ha gaire aigua i per tant és molt important reduir-ne el consum.
Hem vist que hi ha poca aigua, hi ha moltes herbes, fulles i troncs.
Aprofitant la sortida hem anat a veure el safareig, hem tocat l'aigua que era molt calenta.
Després a la classe projectem una foto de la riera d'anys anteriors per veure la diferència de cabdal i que s'adonin del canvi climàtic.
- Abans hi havia molta aigua.
- Ara no n'hi ha tanta.
- No hi ha tantes herbes com ara.
També passem un vídeo del cicle de l'aigua.
A part de l'estalvi d'aigua també hem de conscienciar-nos de l'estalvi energètic. I què són les energies?
Per introduir el tema passem un petit vídeo explicatiu i després mirem contes de la biblioteca per parelles.
Veiem que hi ha molins de vent, plaques solars que serveixen per fer energia. En parlem entre tots a la rotllana.
- Els molins són molt grans, semblen gegants.
- El sol no s'acaba mai i fa molta calor.
- Si fa vent els molins van molt ràpids.
- Si no no es mouen i estan quiets.
Ens adonem que:
- No podem deixar la llum oberta tot el dia, quan marxem de casa l'hem de tancar.
- No podem obrir tantes vegades la llum.
- Les de la classe també les hem de tancar quan marxem.
- La llum també fa calor i després hem d'obrir la finestra i els ventiladors.
Per adonar-nos de l'estalvi energètic fem un experiment amb una llanterna. Quan arribem al matí l'encenem i la deixem tot el dia i tota la nit.
L'endemà al matí el primer que fem és comprovar què ha passat.
I veiem que s'ha gastat la pila i ja no funciona perquè no l'hem tancat.
Per acabar aquest bloc hem fet un treball manual.
Primer veiem que no sempre hem d'utilitzar energia o piles per poder fer funcionar les joguines i en veiem algunes mostres.
Després ens posem per grups, dues parelles cooperatives, fan un dibuix de la joguina que volen construir (cotxe, tren, cotxe de carreres) i que necessiten. Un cop ja tenim tot el material de rebuig necessari ens posem a construir la joguina. Mireu que bé que ens han quedat.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada