La Magda ens ha fet una sorpresa. Ens ha regalat una planta molt bonica per decorar la nostra classe.
De seguida, hem pensat que l’haurem de cuidar molt i hem parlat de com podríem fer-ho. Primer, hem buscat un lloc de la classe on posar-la i hem pensat que al costat de l'armari seria el lloc ideal perquè així li tocarà la claror. També l’haurem de regar, però no cada dia perquè si no es pot ofegar!
Cada matí observarem la planta i tindrem un encarregat/a que serà el/la responsable de regar-la quan ho necessiti.
Gràcies, Magda per aquest regal! Estem molt il·lusionats i il·lusionades! Cuidarem la planta molt i molt bé!
QUE NECESSITA LA PLANTA PER CRÈIXER
Fem una rotllana i parlem del què necessita la planta per poder créixer. Entre tots i totes anem dient el que creiem que necessita.
- Hem de posar-li aigua
- L'hem de regar
- Li hem de posar més terra
- L'hem de cuidar molt i dir coses boniques.
- L'hem de posar al sol.
- Hem de buscar un lloc per posar-la.
Els hi he preguntat qui creuen que creixerà més la planta o ells
Després de plantejar a la rotllana la pregunta sobre qui creixerà més a I4, alguns han respòs que creixerem més nosaltres i uns altres que creixerà més la planta.
Alguns i algunes creuen que nosaltres: Martina, Pol, Kilian, Martín, Àlex, Mariona, Mar, Aleix, Iria, Ona.B, Ona. G, Oriol.
DIBUIX AL NATURAL DE LA NOSTRA PLANTA
Fem un dibuix al natural de la nostra planta, però abans observem de ben a prop tots els detalls. Una vegada observada, la dibuixem amb aquarel·les.
Ens ha agradat molt fer aquest dibuix de la nostra planta. Voleu veure com ho hem fet? I com ens ha quedat?
LI POSEM UN TEST NOU A LA PLANTA
Hem estat parlant del test on tenim la planta. Hem pogut veure que és petit i que no li anirà bé per créixer.
Decidim aprofitar el material de rebuig que tenim a la classe per fer una maqueta de la nostra planta amb volum. Hem fet servir llana, roba, taps, papers, tubs, pasta i tot el que se'ns ha acudit!
Hem dividit la classe en grups Sümmem. En total han sortit cinc grups i, per tant, hem fet cinc maquetes.
Com hem treballat en grup, hem hagut de començar a expressar les nostres idees i escoltar les idees dels altres, hem hagut de posar-nos d’acord, decidir, compartir... en definitiva: treballar en equip!
Dir-vos que aquesta és una maqueta construïda amb els nostres coneixements previs, i quan anem aprenent més coses sobre la planta, l'anirem modificant i completant amb els nous aprenentatges que anem assolint.
Una vegada finalitzada la maqueta, en rotllana hem explicat a la resta de companys/es com ens ha anat l'activitat, quins materials hem utilitzat, si hem compartit les idees, si ens ha costat posar-nos d'acord, si hem pogut treballar i participar tots per igual...
Per esbrinar-ho ens haurem de mesurar.
Decidim passar a l'acció i mesurar la planta i, també, mesurar-nos nosaltres.
Per mesurar-nos nosaltres, hem fet servir un metre molt gran que tenim enganxat a la paret de l’aula. Ens hem posat per parelles cooperatives i ens hem ajudat mútuament.
Al juny ens tornarem a mesurar per verificar o modificar la nostra hipòtesi inicial.
A la rotllana, plantegem la següent pregunta: com neix una planta?
... de la terra, neix amb aigua, sota terra, amb les arrels, sí perquè són molt fortes, les flors surten de la tija, triga molts dies en créixer, primer creix la tija i després les fulles, primer surten boletes i després surten les flors...
I, aleshores, hem tingut una IDEA! Podem plantar nosaltres una planta amb una llavor. Escrivim una nota als pares que digui: Portem un pot de iogurt transparent i així plantarem una a la classe.
EXPERIMENTEM VARIANT LES CONDICIONS
Com que ja som experts en saber què necessita una planta per créixer, ens preguntem el següent:
Què passaria si no li posem aigua? No sortirà la planta...
I sinó li toca el sol? ni la llum? No creixerà..
Creixerà igual sense aire? No creixerà...
Aleshores, decidim experimentar i comprovar què passarà. Plantem 6 pots més amb lli, però en diferents condicions: un pot amb aigua i l’altre sense, un pot amb contacte amb l’aire i l’altre sense, un pot amb la llum del sol i l’altre no.
Fem les nostres prediccions i decidim a on posar cada pot.
Un cop fet l'experiment hem vist que el pot que ha estat sense aire és la que ha crescut més, les fulles s'han tornat grogues.
Sense llum i sense aire es comença a fer malbé i es podreix.
PARTS D'UNA PLANTA
Una tarda, decidim veure un vídeo del creixement d'una planta i de les parts que té. Abans, però, fem una pluja d'idees per veure què en sabem al respecte: "les plantes tenen pals, sorra, troncs primets i fulles".
Després de veure els vídeos, sabem que una planta no té pals, sinó tiges, no és sorra sinó terra, té flors, fruits, branques, fulles i arrels.
Decidim fer en parelles cooperatives una maqueta amb plastilina de la planta i les seves parts.
Busquem informació de les plantes a les tablets per veure si descobrim coses noves o confirmem el que ja hem après. Ens ha agradat molt verificar el que hem treballat i après a la classe! Ens hem adonat que ja sabem moltes coses!
Per tal de respondre a la pregunta inicial de l'itinerari de la planta, decidim observar-la de nou i mesurar-la.
Ho hem anat fent durant tot el curs. Cada mes l'hem mesurat i després ho hem apuntat a una gràfica.
i....finalment la tornem a dibuixar amb aquarel·les.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada