Avui la Magda ens ha fet una sorpresa. Ens ha regalat una planta molt bonica per decorar la nostra classe.
De seguida, hem pensat que l’haurem de cuidar molt i hem parlat de com podríem fer-ho. Primer, hem buscat un lloc de la classe on posar-la i hem pensat que al costat de l'armari seria el lloc ideal perquè així li tocarà la llum del sol.
També l’haurem de regar, però no cada dia perquè si no es pot ofegar!
Cada matí observarem la planta i tindrem un encarregat/a que serà el/la responsable de regar-la quan ho necessiti.
Gràcies, Magda per aquest regal! Estem molt il·lusionats i il·lusionades! Cuidarem la planta molt i molt bé!
DIBUIX AL NATURAL DE LA NOSTRA PLANTA
Fem un dibuix al natural de la nostra planta, però abans observem de ben a prop tots els detalls. Una vegada observada, la dibuixem amb aquarel·les.
INGRID: La Magda va dir que la cuidem.
DAHLIA: Li hem de tirar una mica d'aigua
DEREK: La planta tenia set.
EMMA: La planta està a la terra, a dins de la terra.
ABRIL: A més de terra la planta té pedres blanques i un test vermell.
JANA: Té una mica de punxes de color verd.
NIL: Són les fulles
DAHLIA: Unes seques i les altres que no estan seques, són les verdes.
Ens ha agradat molt fer aquest dibuix de la nostra planta.
Quins dibuixos més macos ens han quedat!
FEM UNA MAQUETA DE LA PLANTA
Ara farem una maqueta amb diferents materials de l'aula: papers de diferents colors, cartrons, pega...
Estrenem els grups Sümmem. I què és això? Doncs que començarem a aprendre a treballar en grup. Per això, hem hagut de començar a expressar les nostres idees i escoltar les idees dels altres, hem hagut de posar-nos d’acord, decidir, compartir... en definitiva: treballar en equip!
Una vegada finalitzada la maqueta, en rotllana hem explicat a la resta de companys/es com ens ha anat l'activitat, quins materials hem utilitzat, si hem compartit les idees, si ens ha costat posar-nos d'acord, si hem pogut treballar i participar tots per igual...
QUE NECESSITA LA PLANTA PER CRÈIXER
Fem una rotllana i parlem del què necessita la planta per poder créixer. Entre tots i totes anem dient el que creiem que necessita.
JÚLIA B.: Agua
LUCA: Un pot de iogurt transparent.
MIA: Un plat perquè caigui l'aigua.
JULIA: Li hem de quitar les fulles seques.
ABRIL: Una regadora
VALERIA: Sorra
NIL: Es diu terra també un test.
ARLET, TOMEU: Terra negra
JULIA. Una mica d'aire, molt sol no va bé.
Per tant, ens posem a treballar, primer li tallem les fulles seques, la reguem, netegem la classe i anem escrivint el que necessita per créixer, per posar-ho al mural. Com ens agrada treballar en parella!
TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA
Primer de tot, en rotllana plantegem la següent pregunta:
QUÈ NECESSITEM PER PLANTAR UNA PLANTA?
"Llavors, aigua, una regadora, un pot, un test perquè creixi, terra, sorra, una pala..."
Sí que en saben, sí... Doncs ara, agafem terra, una pala, un test, una regadora, aigua i...
TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA!!
Cadascú fa una cosa: uns posen terra al test, uns posen aigua a la regadora, altres la reguen…
Tots i totes col·laborem!
Ara, ja pot créixer molt!
LI POSEM NOM A LA PLANTA
Per esbrinar-ho ens haurem de mesurar.
Després de plantejar a la rotllana la pregunta sobre qui creixerà més a I4, alguns han respost que creixerem igual, altres que creixerem més nosaltres i uns altres que creixerà més la planta.
Decidim passar a l'acció i mesurar la planta i, també, mesurar-nos nosaltres.
LA IMPORTÀNCIA DE LES PARELLES COOPERATIVES
En algunes activitats dels itineraris haurem de treballar cooperativament amb la nostra parella. Ens haurem d’escoltar, posar-nos d’acord, compartir i ajudar per dur a terme l’activitat que se’ns plantegi.
Per mesurar-nos nosaltres, hem fet servir un metre molt gran que tenim enganxat a la paret de l’aula. Ens hem posat per parelles cooperatives i ens hem ajudat mútuament.
Al juny ens tornarem a mesurar per verificar o modificar la nostra hipòtesi inicial.
A la rotllana, plantegem la següent pregunta: com neix una planta?
... de la terra, neix amb aigua, al regar surt la planta, amb les arrels, sí perquè xuclen, han de veure el sol i volen aire i vent.
I, aleshores, hem tingut una IDEA! Podem plantar nosaltres una planta amb unes llavors. Escrivim una nota als pares que digui: PORTEM POTS DE IOGURT TRANSPARENTS. I, així, provarem si ens neixen les llavors. Quan tothom ha portat els pots, ens posem a plantar:
Anotem al calendari el dia que l'hem plantat i ara només ens queda esperar si germina o no.
EXPERIMENTEM VARIANT LES CONDICIONS
Com que ja som experts en saber què necessita una planta per créixer, ens preguntem el següent:
- Què passaria si no li posem aigua?
- I si no li toca el sol?
- Creixerà igual sense aire?
Aleshores, decidim experimentar i comprovar què passarà. Plantem 6 pots més, però en diferents condicions: un pot amb aigua i l’altre sense, un pot amb contacte amb l’aire i l’altre sense, un pot amb la llum del sol i l’altre no.
Fem les nostres prediccions i decidim a on posar cada pot:
AIGUA
JÚLIA B.: Amb aigua creixerà, sense aigua no,
DAHLIA: Si no posem aigua morirà.
EMMA: Si la deixem a fora i plou, caurà l'aigua de la pluja i també creixerà.
Per tant, la deixarem al costat de la finestra, però a dins.
AIRE
MARIONA: Necessita aire i l'hem de deixar a un lloc que li toqui l'aire.
LUCA, NIL: A la finestra.
GUIM R.: Però a les finestres quan estan obertes.
JANA: Com que a la nit fa fred la podem treure a fora.
I perquè no li toqui l'aire què farem?
ABRIL: Deixar-la a la classe.
MARIONA: Tancar la finestra
JÚLIA B.: Posar-la a dins d'un calaix.
NORA: Si la posem al calaix també hi ha un forat i li toca l'aire.
JÚLIA B.: Podem posar un vidre al prestatge.
JORDI: Potser un tap molt gran i així no passarà l'aire.
SOL
ABRIL, JANA: La deixarem a la finestra perquè li toqui el sol.
JÚLIA B.: También en la mesa porque también hay luz.
JORDI: Perquè al sostre hi ha llum.
ABRIL: A fora del pati.
GUIM F.: O al costat de la Mucat perquè sembla el bebé de la Mucat
JULIA: I a sota la taula si no volem que li toqui la llum.
NIL: Li podem posar un tap perquè no li toqui el sol.
EMMA: O en una caixa gran.
NIL: Pel forat entrarà el sol.
GUIM R.: Perquè no té tapa, no serveix.
JÚLIA B.: A dins de l'armari
NIL: Si tanquem la porta no hi toca la llum, només si obres la porta entra la llum.
PARTS D'UNA PLANTA
Una tarda, decidim veure un vídeo del creixement d'una planta i de les parts que té. Després anem a la biblioteca a mirar contes amb informació de les plantes. Abans, però, fem una pluja d'idees per veure què en sabem al respecte: "les plantes tenen pals, sorra, troncs primets i fulles".
Després de veure els contes, sabem més coses:
LUCA: Les plantes tenen terra.
VALERIA: Hem vist una planta molt llarga que tenia fulles.
NIL: Una planta que tenia arrels i tija.
MARIONA: Hem vist avispes.
DEREK: Fulles verdes
JÚLIA B.: Coses que es posen a la terra i surt la planta.
Nora: Són les llavors
JULIA: I fulles verdes perquè els hi tiren aigua
ABRIL: Les tiges serveixen per aguantar la planta i són de color verd
JÚLIA B.: Els arbres tenen un tronc para aguantarse
JULIA: Quan l'arbre és petit el tronc és fi i quan és gran es va engreixant el tronc.
JUDIT: El meu conte era de la tardor i no hi havia plantes.
Decidim fer en parelles cooperatives una maqueta amb plastilina de la planta i les seves parts.
CERQUEM INFORMACIÓ I RESOLEM MOLTS DUBTES!
Busquem informació de les plantes a les tablets per veure si descobrim coses noves o confirmem el que ja hem après.
Ens ha agradat molt verificar el que hem treballat i après a la classe! Ens hem adonat que ja sabem moltes coses!
JORDI: Li ha sortit la tija. Es trenca la llavor perquè surti la tija.
JANA: Vaig veure aigua de quan plou.
NORA: I se feia gran.
MARIONA: Quan plou també surten arrels.
JÚLIAB.: Les arrels la fan aguantar.
JULIA: Jo vaig veure un nen que plantava "semillas"
DEREK: Una flor sortia d'un test perquè havia crescut una flor gran.
GUIM R: Hem vist una llavor que es transformava de colors perquè un núvol li tirava aigua i també una professora que explicava coses de les plantes. Les plantes tenien forats a les fulles perquè és per on respiraven les fulles.
MARTÍ: He vist una planta creixent per tornar-se molt grossa.
TOMEU: Creixia amb aigua que li tirava el nen o la nena.
INGRID: Una planta gran que tenia llavors a terra.
ARTLET: Pos a la tablet meva he viist una planta que primer posaven la semilla i després sortia l'arrell amunt de la sorra i pujava.
JULIA: Jo he vist una semilla dormint i han aconseguit despertar-la perquè ha caigut aigua d'un núvol i anava canviant de color fins que ha creixut un girasol.
JÚLIAB.: He visto una semilla que la ponías en la terra y se convertía en una flor.
MIA: Hi havia una planta i venia un animal i se la menjava, però en creixia una altra perquè ficaven una llavor.
LES NOSTRES LLAVORS HAN GERMINAT I VAN CREIXENT PERQUÈ LES REGUEM. ENS HO EMPORTEM A CASA:
I AQUEST ÉS EL RESULTAT DE LES LLAVORS QUE HAN CRESCUT SEGONS LES DIFERENTS CONDICIONS:Per tal de respondre a la pregunta inicial de l'itinerari de la planta, decidim observar-la de nou i mesurar-la.
Des que vam començar l'itinerari, cada setmana ens hem encarregat de regar-la.
![]() |
I cada vegada ho anotàvem en una graella.
![]() |
Li vam haver de tallar moltes fulles i ha anat brotant. Ara totes les fulles que té són noves. L'hem cuidada molt, fins i tot l'hem tret a fora quan plovia:
Hem recordat com era la nostra planta a principi de curs mirant els dibuixos que vam fer. Com ha canviat!!
Decidim tornar-la a dibuixar i pintar-la amb aquarel·les. No ens hem deixat ni un detall!

NOSALTRES O LA PLANTA?
ENS TORNEM A MESURAR...
Per parelles cooperatives ens tornem a mesurar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada