QUI CREIXERÀ MÉS A I4, NOSALTRES O LA PLANTA? I4C

 


TENIM UNA PLANTA A LA CLASSE!

Avui la Magda ens ha fet una sorpresa. Ens ha regalat una planta molt bonica per decorar la nostra classe.

De seguida, hem pensat que l’haurem de cuidar molt i hem parlat de com podríem fer-ho. Primer, hem buscat un lloc de la classe on posar-la i hem pensat que al costat de l'armari seria el lloc ideal perquè així li tocarà la llum del sol.

També l’haurem de regar, però no cada dia perquè si no es pot ofegar!

Cada matí observarem la planta i tindrem un encarregat/a que serà el/la responsable de regar-la quan ho necessiti.





Gràcies, Magda per aquest regal! Estem molt il·lusionats i il·lusionades! Cuidarem la planta molt i molt bé!

DIBUIX AL NATURAL DE LA NOSTRA PLANTA

Fem un dibuix al natural de la nostra planta, però abans observem de ben a prop tots els detalls. Una vegada observada, la dibuixem amb aquarel·les.     

Quins dibuixos més macos ens han quedat!

FEM UNA MAQUETA DE LA PLANTA

Ara farem una maqueta amb diferents materials de l'aula: papers de diferents colors, cartrons, pega...

Estrenem els grups Sümmem. I què és això? Doncs que començarem a aprendre a treballar en grup. Per això, hem hagut de començar a expressar les nostres idees i escoltar les idees dels altres, hem hagut de posar-nos d’acord, decidir, compartir... en definitiva: treballar en equip!   

Una vegada finalitzada la maqueta, en rotllana hem explicat a la resta de companys/es com ens ha anat l'activitat, quins materials hem utilitzat, si hem compartit les idees, si ens ha costat posar-nos d'acord, si hem pogut treballar i participar tots per igual...


QUE NECESSITA LA PLANTA PER CRÈIXER

Fem una rotllana i parlem del què necessita la planta per poder créixer. Entre tots i totes anem dient el que creiem que necessita.

Joan i Sofia: Aigua

Shaila i Elsa: Sorra

Aitana: Llavors

Rai: Arrels

Luca: Sorra negra

Noa: Aire

Luca: El test

Per tant, ens posem a treballar, la reguem, netegem la classe i anem escrivint el que necessita per créixer, per posar-ho al mural. Com ens agrada treballar en parella!

 TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA

Primer de tot, en rotllana plantegem la següent pregunta:

QUÈ NECESSITEM PER PLANTAR UNA PLANTA?

"Llavors, aigua, una regadora, un pot, un test perquè creixi, terra, sorra, una pala..."

Sí que en saben, sí... Doncs ara, agafem terra, una pala, un test, una regadora, aigua i...

TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA!!

Cadascú fa una cosa: uns posen terra al test, uns posen aigua a la regadora, altres la reguen…

Tots i totes col·laborem!

Ara, ja pot créixer molt!


QUI CREIXERÀ MÉS A I4, NOSALTRES O LA PLANTA?

Per esbrinar-ho ens haurem de mesurar.

Després de plantejar a la rotllana la pregunta sobre qui creixerà més a I4, alguns han respost que creixerem més nosaltres i uns altres que creixerà més la planta.

Creixerem més Nosaltres: Rai, Hugo, Luca, Alejandro P, Gabriel, Elsa, Leo, Chloe, Shaila, Noa, Joan, Ona, Eloi, Alba, Sofia.

Creixerà més la Planta: Alejandro D, Noah, Laia, Nara, Marco, Carlota.

Decidim passar a l'acció i mesurar la planta i, també, mesurar-nos nosaltres.

LA IMPORTÀNCIA DE LES PARELLES COOPERATIVES

En algunes activitats dels itineraris haurem de treballar cooperativament amb la nostra parella. Ens haurem d’escoltar, posar-nos d’acord, compartir i ajudar per dur a terme l’activitat que se’ns plantegi.


Per mesurar-nos nosaltres, hem fet servir un metre molt gran que tenim enganxat a la paret de l’aula. Ens hem posat per parelles cooperatives i ens hem ajudat mútuament.

Al juny ens tornarem a mesurar per verificar o modificar la nostra hipòtesi inicial.


 COM NEIXEN LES PLANTES?

A la rotllana, plantegem la següent pregunta: com neix una planta?

... de la terra, neix amb aigua, al regar surt la planta, amb les arrels, sí perquè xuclen, han de veure el sol i volen aire i vent.

I, aleshores, hem tingut una IDEA! Podem plantar nosaltres una planta amb unes llavors. Escrivim una nota als pares que digui: PORTEM POTS DE IOGURT TRANSPARENTS. I, així, provarem si ens neixen les llavors. Quan tothom ha portat els pots, ens posem a plantar:


EXPERIMENTEM VARIANT LES CONDICIONS

Com que ja som experts en saber què necessita una planta per créixer, ens preguntem el següent:

-          Què passaria si no li posem aigua?

-          I si no li toca el sol?

-          Creixerà igual sense aire?

Aleshores, decidim experimentar i comprovar què passarà. Plantem 6 pots més, però en diferents condicions: un pot amb aigua i l’altre sense, un pot amb contacte amb l’aire i l’altre sense, un pot amb la llum del sol i l’altre no.

Fem les nostres prediccions i decidim a on posar cada pot:

AIGUA

Aitana: Sortiran flors

Elsa: Pot sortir una planta

Chloe: Sortirà una planta

I si no té aigua què passarà?

Rai: Sense aigua no creixerà

Carlota, Joan, Aitana: No sortirà cap planta

Per tant, la deixarem al costat de la finestra, però a dins.

AIRE

Luca: Necessita aire i l'hem de deixar a un lloc que li toqui l'aire.

Shaila: Podem posar-la al costat de la finestra

Alejandro P: La podem posar a fora

I perquè no li toqui l'aire què farem?

Noa: L'hem de tapar

Elsa: La tapem amb una manta

Rai: Amb un celo

I què passarà si no té aire?

Rai: No pot respirar i es morirà

Elsa: No pot tenir una planta

Aitana: No creixerà

LLUM

Estem d'acord tots que necessita la llum per poder créixer, encara que hi ha alguns que diuen que n o creixerà.

Però que podem fer perquè no tingui llum?

Noa: La posem a dins l'armari

Rai: Primer dins d'una caixa

Noa: Si, perquè si obrim l'armari li tocarà la llum.

Passat els dies mirem si les hipòtesis que hem anat dient s'han complert o no.

Veiem que les hipòtesis de l'aigua les hem encertat.




Les hipòtesis de l'aire no, hem pogut veure que la que no en tenia ha crescut molt més que la que si que en tenia.



Les hipòtesis de la llum les hem encertat bastant, però hem pogut comprovar que quan ha crescut les fulles han quedat blanques i grogues.




PARTS D'UNA PLANTA

Una tarda, decidim veure un vídeo del creixement d'una planta i de les parts que té. Busquem informació en els IPADS.

Un cop ho hem vist, decidim fer una maqueta amb plastilina amb la nostra parella cooperativa.

 

FEM UN EXPERIMENT AMB API I COLORANT

Com que hem descobert que les plantes xuclen l'aigua de la terra per créixer, decidim fer un experiment.

En uns pots transparents hi posem aigua i colorant. Cada pot tindrà un color diferent i hi posarem un tros d'api.

Pensem què pot passar:

Tots: L'api creixerà

Shaila, Rai: No creixerà perquè no té sorra.

Tots: L'api es tornarà del color que té l'aigua.

Noa: L'api es tornarà del color de l'aigua. El tronc i les fulles també.

Rai: No, les fulles no estan a dins de l'aigua i no es tornaran del color de l'aigua.

Passats uns dies comprovem què ha passat.


Hem vist que l'únic que ha tenyit les fulles de l'api és el colorant blau i una mica el vermell, el groc gens.


TORNEM A DIBUIXAR LA PLANTA

Per tal de respondre a la pregunta inicial de l'itinerari de la planta, decidim observar-la de nou i mesurar-la.
Des que vam començar l'itinerari, cada setmana ens hem encarregat de regar-la 

Hem recordat com era la nostra planta a principi de curs mirant els dibuixos que vam fer. Com ha canviat!!  
Decidim tornar-la a dibuixar i pintar-la amb aquarel·les. No ens hem deixat ni un detall!



ENS TORNEM A MESURAR PER CONTESTAR A LA PREGUNTA INICIAL DE L'ITINERARI

QUI CREIXERÀ MÉS A I4, 

NOSALTRES O LA PLANTA?


Per parelles cooperatives ens tornem a mesurar.
Comprovem que TOOOOTS hem crescut molt durant el curs

Verifiquem i/o modifiquem la nostra hipòtesi inicial. Finalment, podem comprovar qui ha crescut més:   NOSALTRES!!

Comentaris