QUIN EMBOLIC! PER A QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?
Hem rebut el vídeo d'una noia que es diu Helga, i ens vol convidar a esmorzar a un lloc secret de Caldes!! Per hem de tenir els sentits alerta... què és això?
MIREU, MIREU!
Per començar, fem un Kahoot, que ens encanta, i així partim dels coneixements previs tot demostrant què sabem dels sentits.
Un cop acabat, fem dibuix conjunt plasmant què són els sentits i de què anirà aquest itinerari.
PISTA 1: QUÈ HI HA DINS LES CAIXES?
L'Helga ens porta la primera pista, quina emoció!! Són caixes numerades i haurem de tocar per tal de saber què hi ha a dins.
Ho anotem a la fitxa fent servir la tècnica cooperativa del full giratori. Fem una reflexió de per què serveix el tacte a la rotllana i molts diem que per agafar i tocar coses.
Mirem un vídeo per si allò que hem dit és correcte o no.
Quins tactes hi ha?
Fem un circuit sensorial i descobrim qui tipus de tacte notem i els classifiquem en 4 sectors:
- Consistència (tou - dur)
- Temperatura (fred - calent)
- Textura (suau - punxegut - rugós...)
- Forma (quadrat - triangle - estrella...)
PISTA 2: QUÈ SONA?
L'Helga ens porta la segona pista!! És un vídeo que només podem escoltar, fent servir l'oïda i hem de descobrir què sona.
Amb equips cooperatius anem anotant el que creiem que escoltem. Després ho corregim entre tots i totes.
Amb els iPads fem un experiment, escoltem amb els auriculars per quina orella sentim el so i aixequem el dit del costat per on escoltem. Fem servir aquest vídeo:
Si ens faltés aquest sentit, com es podrien comunicar amb nosaltres? És a dir, com podem parlar amb una persona que no hi sent?
Mirem vídeos i cançons que ens parlen amb llenguatge de signes i descobrim que ens comunicaríem amb les mans.
A més a més, aprenem a fer el nostre nom i moltes altres paraules.
Per saber com es propaga el so, fem un estetoscopi i descobrim que el so passa pel tub fins als altaveus que són els embuts. Mireu, mireu!
PISTA 3: QUÈ PODEN SER AQUESTES FOTOS?
Una altra pista!! Són cinc imatges molt aplicades, les observem i escrivim què ens sembla que és.
Fem una reflexió amb rotllana:
Podríem llegir un conte si estiguéssim secs? Al principi tenim dubtes, diem que no!, perquè no el podem veure, però reflexionant bé i amb contes adaptats, veiem que sí, amb un llibre de puntets que es diu llibre de Braille.
A més a més, aprenem a escriure el nostre nom amb aquest sistema. Sabíeu que per fer les lletres dels contes de braille fan servir punxó en comptes de llapis, increïble!
PISTA 4: COM NOTEM EL GUST DE LES COSES?
Quina pista més estranya!! Què hi ha dins la caixa?
Toquem el que hi ha dins la caixa i a la rotllana intentem descobrir què hi ha: BLAT DE MORO O PANÍS PER FER CRISPETES.Per tastar els diferents gustos tastem xocolata i suc de llimona i els posem sal i sucre. Per això portem de casa una cullera i un got.
Hem sentit a parlar molt de les papil·les gustatives, però ara ens les buscarem entre nosaltres.
Per acabar el sentit del gust, realitzem un producte que ens servirà per poder explicar allò que hem après. Primer relacionem la zona de la llengua amb el gust que percep. Després enganxem exemples d'aliments que tenen el gust en concret.
PISTA 5: QUÈ HI HA DINS DELS POTS?
Quina pista més petita!! L'Helga ens porta l'última pista. Són sis pots amb uns forats i haurem d'endevinar què hi ha a dins, només podem fer servir el sentit de l'olfacte.
Mirem un vídeo per saber què passa dins del nostre cos quan olorem:
Durant els dies, fem llistes de coses que facin bona olor i coses que fan mala olor.
Podem canviar l'olor de les coses, tot sempre olora igual?
Mirem un vídeo de la fruita com es floreix, amb rotllana pensem i anem dient com creiem que deuen olorar les fruites ara, un cop podrides.
Per acabar, farem un producte que puguem olorar. Farem una colònia! Primer olorem si ens agrada més l'olor que fa l'espígol i la farigola, després ens dividim en dos grups. Traiem les fulles de les dues herbes aromàtiques i les barregem amb alcohol. Al cap d'uns dies la colem i la posem en unes ampolles llestes per dur a casa!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada