I5C MARIMBES: QUIN EMBOLIC! PER A QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?


 

 


QUIN EMBOLIC! PER QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?

Iniciem nou Itinerari. Avui hem rebut un mail adreçat a nosaltres i no sabem què pot ser. Poder és una felicitació. O poder algú que vol saber alguna cosa. O poder ens volen demanar ajuda...  Quins nervis!

Per fi podem veure el mail, continuem amb els equips cooperatius i ens repartim els càrrecs: secretari, portaveu, material i ajudant.

EQUIP COLORAINES


EQUIP VELOCIRAPTORS


EQUIP DINOCOS


EQUIP DINOSAURES


EQUIP DIMONIS


EQUIP ESTRELLETES



En el mail, ens apareix aquest vídeo:




I què creieu que li vam dir a l'Helga? Doncs que sí, que l'ajudaríem. No ens perdríem mai una festa!


Per començar i saber què sabem i què no dels sentits, fem un Kahoot que ens encanta i a més a més ens servirà per saber quant hem après.



Mirem la cançó de la Dàmaris Gelabert "Els cinc sentits" per començar a familiaritzar-nos amb el nou vocabulari.


Anotem quis creiem que són els sentits utilitzant la tècnica cooperativa del full giratori (ho podeu veure al recull de tasques que us ha arribat a casa).








Escoltem també el conte del País dels cinc sentits per veure els òrgans que participen en la percepció dels sentits.


COM NOTEM EL GUST DE LES COSES? (EL GUST)

PISTA NÚMERO 1:  Què hi ha dins la caixa?

Fent servir només el sentit del TACTE toquem què hi ha dins la caixa i a la rotllana intentem descobrir què hi ha: BLAT DE MORO O PANÍS PER FER CRISPETES.



Ara descobrirem què li passa al panís per transformar-se en crispeta. Primer fem crispetes. Les mengem, unes amb sucre i unes altres amb sal per saber si podem canviar el gust dels aliments. I fem una estadística per saber com ens han agradat més.











Per parlar dels diferents gustos hem de buscar informació de les papil·les gustatives. Aprenem que hi ha cinc gustos: amarg, dolç, salat, àcid i umami i cadascun es troba en una zona de la llengua.



Ara toca tastar aliments que tinguin diferents gustos, per això tastem xocolata i suc de llimona i hi posem sal i sucre. Portem de casa una cullera i un got.



En acabar preguntem: Es pot canviar el gust dels aliments? Arribem a la conclusió que sí, ja que depenent de si hi tirem sucre o sal, el gust de les crispetes canvia.

Per poder saber si una substància és àcida o no sense haver-la de tastar, fem un experiment anomenat: PER QUÈ PIQUEN LES LLIMONES? Es tracta de crear un reactiu (en aquest cas l'aigua d'haver bullit una col lombarda) i barrejar-lo amb el que volguem analitzar. Si el resultat de la barreja surt vermellós voldrà dir que és una substància àcida, si surt blavós voldrà dir que no.



Les papil·les gustatives són les encarregades de fer-nos saber quin és el gust de les coses, però són tan petites que gairebé no es veuen. Entre nosaltres ens les busquem amb lupes.

Per acabar el sentit del gust, realitzem un producte que ens servirà per poder explicar allò que hem après. Primer relacionem la zona de la llengua amb el gust que percep. Després enganxem exemples d'aliments que tenen el gust en concret.



Per acabar mirem vídeos d'aliments que es fan malbé per entendre que el gust també ens serveix per saber si un aliment està en mal estat.




L'OLOR ES VEU? (OLFACTE)

PISTA 2: QUÈ HI HA DINS DELS POTS?

L'Helga ens porta la segona pista. Són sis pots amb uns forats i haurem d'endevinar què hi ha a dins. Ho anem anotant fent servir el foli giratori i després ho corregim tots junts.



Mirem un vídeo per saber què passa dins del nostre cos quan olorem:



Per acabar, farem un producte que puguem olorar i que ens puguem endur a casa. L'Alba ens proposa fer una espelma. Primer de tot olorem dues espelmes i triem la que ens sembla que fa més bona olor, després triem el motlle que més ens agrada i... fem la nostra pròpia espelma!


ELS DITS PODEN MIRAR? (EL TACTE)

PISTA 3: QUÈ HI HA DINS LES CAIXES?

L'Helga ens ha deixat una altra pista perquè descobrim on se celebrarà el seu aniversari. Són caixes numerades i haurem de tocar per tal de saber què hi ha a dins. Ho anotem a la fitxa fent servir el foli giratori. Després ho corregim entre tots.

Fem una reflexió de per què serveix el tacte a la rotllana i molts diem que per agafar coses.

Mirem un vídeo per si allò que hem dit és correcte o no.



En rotllana ens preguntem COM POT LLEGIR LA GENT CEGA? I portem a l'aula un llibre escrit amb Braille per poder-ho experimentar. També escrivim el nostre nom amb l'alfabet Braille.





El Joan ens porta un perfum adaptat per a persones cegues. Té escrit amb Braille el nom del perfum tant a la capsa com a l'envàs:




Quins tactes hi ha? Per saber-ho fem un circuit sensorial on podrem rebre informació a través de la pell dels peus de la temperatura (aigua calenta i freda), de la textura (rugós i llis) i percebre diferents formes (dels pals, de les pedres, de les pinyes...) i consistència (tou o dur). Ens en haurem de recordar, perquè després les haurem d'escriure!




El producte d'aquest sentit serà un panell tàctil on cada equip treballarà un tacte diferent.




PODEM ESCOLTAR AMB ELS ULLS? (OÏDA)

PISTA 4: QUÈ SONA?

L'Helga ens porta nova pista!! És un vídeo que només podem escolta, fent servir l'oïda descobrim el que sona.




Amb equips cooperatius anem anotant el que creiem que escoltem. Després ho corregim entre tots i totes.

Fem el joc de la campana per exercitar la oïda i reflexionem sobre els sentits que poden substituir altres sentits (en aquest cas la oïda substitueix la vista, ja que ens acostem al so sense veure-hi, sinó escoltant).





Individualment, i fent servir les tauletes i els auriculars, fem jocs per treballar l'oïda. He d'aixecar la mà dreta si sentim el so per l'orella dreta i la mà esquerra si ho escoltem per l'orella esquerra.


També experimentem amb la oïda i l'equilibri:



Si ens faltés aquest sentit, com es podrien comunicar amb nosaltres? És a dir, com podem parlar amb una persona que no hi sent?

Anem-ho a descobrir:




Doncs sí, ens comuniquem amb les mans, amb el llenguatge de signes. Nosaltres aprenem a fer el nostre nom:



Per saber com es propaga el so, fem un estetoscopi i descobrim que el so passa pel tub fins als altaveus que són els embuts. Mireu, mireu!


COM PODEM LLEGIR UN LLIBRE AMB ELS ULLS TAPATS? (LA VISTA)


PISTA 5: QUÈ PODEN SER AQUESTES FOTOGRAFIES?

L'última pista! Són cinc imatges, les observem i diem què ens sembla que són. Més tard ho corregim entre tots.

Mirem vídeos d'efectes òptics i en creem nosaltres. Amb els ipads fem servir el photo booth per fer fotos distorsionades.


Per veure el món distorsionat, sortim al pati amb ulleres 3D i experimentem amb les diferents sensacions.

Mirem vídeos de gossos pigall, dels sentits que fan servir les persones cegues per desenvolupar-se en el seu dia a dia.


Per acabar, pensem com construir un joc per a persones cegues. Fem un dau amb els números amb Braille. Aquest dau li ensenyarem a la mare del Guim Ruiz que ve a la nostra classe a explicar-nos un conte on s'han de fer servir els cinc sentits.



FASE FINAL


Tornem a fer el Kahoot per adonar-nos de què hem après. Tornem a contestar les mateixes preguntes del principi.

Fem un vídeo per explicar a l'Helga què hem aprè de cada sentit i li diem on creiem que anirem a esmorzar després d'haver investigat totes les pistes.


ELS SECRETARIS ENS PARLEN DE LA VISTA




ELS PORTAVEUS ENS PARLEN DEL GUST




ELS DE MATERIAL ENS PARLEN DE L'OLFACTE




ELS AJUDANTS ENS PARLEN DE L'OÏDA I EL TACTE


Responem a l'Helga i li diem a quin parc serà el lloc on anem a esmorzar, ho haurem encertat?




Un cop vam haver enviat els vídeos a l'Helga, ella ens va respondre. Vam endevinar el lloc o no?



Ja està! Hem treballat força i ja hem pogut resoldre l'enigma. Ara ja podem acabar de valorar el pla d'equip a veure en què podem millorar i què estem fent bé.


I el premi ja està aquí, anem a esmorzar al Parc de l'Ametller!




A casa rebreu el recull de tasques on hi ha la feina que hem anat fent en aquest itinerari.

Comentaris